Keihard hadden ze deze winter doorgewerkt. Het moest het eerste topseizoen worden van de verlengde schoenerbrik Jantje. Toen kwam corona, waardoor het schip tot voor kort aan wal lag in de Zweedse haven in Groningen.

Afgelopen winter kon de lang gekoesterde droom, de verlenging van de tweemaster Jantje, doorgaan. Het idee was vijf jaar geleden ontstaan tijdens een zeiltocht met heel weinig wind. ,,Dan ga je je vervelen en dingen verzinnen’’, zegt Marten Munstra, schipper van Jantje.

De verlenging was nodig om het schip ook in de toekomst geschikt te houden voor de chartervaart. ,,We hebben ontzettend hard gewerkt. De laatste loodjes wegen het zwaarst, maar zijn ook het mooist. Je zit in zo’n flow van maken, regelen en organiseren en dan wil je heel graag gaan varen’’, vertelt Josefien Boonman enthousiast.

‘Er zit geen roestplekje meer op’

Zij is een van de vaste bemanningsleden. Normaal gesproken was het schip vanaf begin april dagelijks met gasten aan het varen geweest. ,,Het zou een bomvolle zomer worden met evenementen. Dat was ook de reden waarom we de verlenging deze winter hebben uitgevoerd’’, zegt Erik Kuiper, samen met Munstra de eigenaar van Jantje. ,,Door corona hebben we nu het schip wel helemaal perfect kunnen opknappen. Er zit geen roestplekje meer op.’’

Woensdagavond is Jantje vertrokken, om zondag in Kiel de eerste gasten op te halen. Munstra: ,,We zouden normaal in deze periode naar de Kanaaleilanden en Frankrijk varen. De Kanaaleilanden zitten nog potdicht in verband met corona. We hebben ook veel Duitse klanten. Het leek ons handiger die in Duitsland op te zoeken, in plaats van ze naar Nederland te halen.’’

In Duitsland zijn de coronaregels ook iets soepeler dan in Nederland. ,,Super duidelijk zijn de regels voor ons niet. Collega’s die al in Duitsland varen, vertellen dat het goed gaat en dat ze met meer mensen aan boord kunnen varen dan in Nederland. Elk schip is echter anders en ieder moet de regels voor zijn eigen schip toepassen’’, licht Boonman toe.

‘Allemaal binnen zitten past niet’

De anderhalvemeter-maatregel is praktisch niet toepasbaar op het schip. Boonman: ,,Als er iets moet gebeuren met de zeilen en je staat aan de verkeerde kant, dan moeten 36 mensen doorschuiven om het touw aan te trekken. Allemaal binnen zitten past niet. Je moet plekken aanwijzen per stelletje. We verkopen zeilvakanties. Mensen komen om lekker te ontspannen en te lanterfanten. Als er allemaal regeltjes worden opgelegd, gaat het onbezorgde karakter verloren.’’

Hoewel de eigenaren zich zorgen maken of ze volgend jaar wel weer een ‘normaal seizoen’ kunnen varen, verwachten ze financieel de winter door te komen. Kuipers: ,,Als we de enige waren, was ik depressief geworden. Maar de hele bruine vloot van ruim vierhonderd boten heeft ermee te kampen. Ik geloof niet dat ze al die schepen naar de schroothoop laten gaan.’’

Pijn is iets verzacht

Dankzij diverse algemene steunmaatregelen van de overheid is de pijn iets verzacht, zegt Kuipers. Ook worden er minder kosten gemaakt. ,,Maar ik verwacht dat per schip ergens tussen 50.000 en 75.000 euro nodig is.’’

Aan geld willen ze nu even niet denken. Lekker varen met gasten, dat heeft de bemanning van Jantje gemist. Al zal het ook even wennen zijn met de nieuwe lengte van 32 meter. Boonman: ,,Het was een gezellig klein dopje. Bij het aanleggen wisten we tot op de centimeter hoe dat moest. Dat wordt weer even uitvogelen nu Jantje 4 meter langer is.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen