De Friesenbrücke bij Weener werd in december 2015 kapot gevaren.

Vertraging dreigt voor Friesenbrücke: spoorbrug naar Leer mogelijk pas in 2030 af en miljoenen euro's duurder

De Friesenbrücke bij Weener werd in december 2015 kapot gevaren. Foto: Archief Huisman Media

De bouw van een nieuwe Friesenbrücke bij Weener, over de rivier de Eems, dreigt jaren vertraging op te lopen en miljoenen euro’s duurder te worden.

,,Onaanvaardbaar, onacceptabel en niet meer uit te leggen aan het publiek en de provincie Groningen.’’ Matthias Groote, Landrat in Landkreis Leer, is woest en steekt zijn boosheid over de jongste mediaberichten rondom nieuwbouw van de spoorbrug op de internationale lijn Groningen−Bremen niet onder stoelen en banken.

Bouw kan tot 2030 duren, ook kosten lopen fors op

De Duitse Rekenkamer heeft volgens diverse media aangegeven dat de bouw weleens tot 2030 kan duren. Dat is zes jaar langer dan was voorzien. Het was de bedoeling dat er in 2024 een nieuwe spoorbrug zou liggen. Ook de kosten van de bouw van een moderne (draai)brug lopen volgens de Rekenkamer fors op. In eerste instantie werd gedacht dat een nieuwe brug ongeveer 30 miljoen euro zou kosten. Toen was nog sprake van vervanging van de klapbrug.

Vervolgens mengde de Meyer Werft zich in de discussie en vroeg om een draaibrug, zodat er voortaan bredere cruiseschepen over de Eems konden varen. De kosten voor deze variant werden in eerste instantie op ruim 60 miljoen euro geschat. En nu duikt een bedrag van wellicht 96 miljoen euro op.

‘Onaanvaardbaar en niet meer uit te leggen’

Groote zegt desgevraagd ‘versteld te staan’ van het bericht en noemt de vertraging en meerkosten ‘onaanvaardbaar en niet meer uit te leggen’. Hij vindt dat het ministerie van Transport in Berlijn snel duidelijkheid moet verschaffen. ,,De regio moet − ook met het oog op de Meyer Werft, de havenindustrie en de bedrijven langs de Eems − zeker weten wat voor soort brug er komt, wanneer en hoeveel het gaat kosten.’’

Groote wil ook klare wijn schenken, want hij wil Groningen niet voor het hoofd stoten. ,,We beledigen onze Nederlandse vrienden, die met ons samenwerken om het Wunderline railproject uit te voeren, zodat de trein van Groningen naar Bremen in de toekomst sneller kan rijden. Met dit project gaan investeringen in driecijferige miljoenenbedragen gepaard. Groningen en het Nederlandse kabinet hebben geld gereserveerd. Maar blijft dat geld op de plank liggen?’’

Vervoer per bus

De spoorbrug kan al sinds 2015 niet meer worden gebruikt. De brug werd op 4 december 2015 geramd door een binnenvaartschip. Sindsdien is er geen rechtstreekse spoorverbinding tussen Groningen en Leer. Reizigers worden vanaf Weener per bus vervoerd naar Leer.

menu