Virtuele ongelukken bij startschot MONO op station Groningen

Op het hoofdstation in Groningen is vrijdagochtend de MONO-campagne begonnen. Op de speciale 3D Afleiding Bike kunnen mensen zelf ervaren hoe sterk de smartphone de aandacht opeist tijdens het fietsen.

,,Als ik hier straks goed in word, mag ik het ook op de openbare weg doen toch?'', zegt Sander Robben lachend. Onwennig stapt hij op de vastgeschroefde fiets. Met een VR-bril op zijn hoofd begint hij schokkerig te trappen.

Na een tijdje oefenen met sturen is hij er klaar voor: het virtuele parcours begint. ,,Je zult wel zien dat het kan zorgen voor gevaarlijke situaties,'' waarschuwt Kevin Oudhuis van Responsible Young Drivers.

De nieuwe alcohol

In 2017 vielen er in Nederland 189 doden als gevolg van een fietsongeluk. Dat blijkt uit de Monitor Verkeersveiligheid. Het is vaak lastig om de oorzaak van deze ongelukken te achterhalen, maar afleiding door smartphones speelt waarschijnlijk een rol. Appen en bellen in het verkeer wordt daarom steeds meer gezien als het nieuwe alcohol gebruiken. Net als de BOB-campagne, die ervoor moet zorgen dat automobilisten niet meer beschonken de weg op gingen, is er nu MONO. Hierbij ligt het gebruik van de mobiele telefoon onder het vergrootglas.

Arjan van der Zwaag, teamleider bij Verkeerswijzer Groningen, is nauw betrokken bij de campagne. ,,Het woord mono betekent letterlijk een. Nu iedereen de hele dag verbonden is via sociale media zijn we eigenlijk nooit meer alleen. MONO op de fiets stappen betekent dus dat je veilig de weg op gaat, zonder afleiding van je smartphone.''

FOMO

Van der Zwaag denkt te weten waarom we niet van de telefoon af kunnen blijven tijdens het fietsen: ,,Voor een deel gaat het hier om ‘the Fear Of Missing Out’ (FOMO), waarbij mensen voortdurend bang zijn dingen te missen. Vooral jongeren hebben hier last van. Ook is het automatisme: onbewust grijpen jongeren naar de telefoon.’’

Vrijwilligers van MONO proberen mensen te vinden die de 3D Afleiding Bike willen uitproberen. Foto Vincent Gorter

Geen verwijtende toon

,,We spreken vandaag vooral mensen aan die met hun smartphone bezig zijn.'' Oudhuis staat in zijn groene MONO-jas met zijn rug in de harde wind die langs het monumentale stationsgebouw raast. ,,Dan proberen we vooral niet een belerende, verwijtende toon aan te slaan. Daarmee schrik je mensen alleen maar af. We laten ze zelf ervaren hoe het is om afgeleid te worden in het verkeer. Daarna kunnen we natuurlijk wat uitleg geven.''

Of Oudhuis zelf wel eens zijn telefoon pakt tijdens het fietsen? ,,In de auto bel ik altijd handsfree. Ik woon in het centrum van Leeuwarden, op de fiets moet ik daar wel opletten. Ik weet niet eens of dat me wel lukt, appen op de fiets. Ik gebruik soms wel navigatie, dat moet ik dan wel weer eerlijk toegeven.''

Realistischer dan ik dacht

Tot nu toe is alles rustig geweest, op een paar onwennige zwiepen van links naar rechts na lijkt Sander Robben in zijn element. Dan klinkt opeens het bekende geluid van een berichtje. ,,Ping, ping, ping.'' Sander kijkt in de richting van zijn handen. Afgeleid door zijn virtuele telefoon ziet hij de naderende auto niet aankomen.

Op een haar na mist hij een witte Audi die van rechts aan komt scheuren. ,,Dit is veel realistischer dan ik dacht!'', zegt hij als hij weer van de fiets afstapt. ,,Het was echt lastig om te appen en fietsen tegelijkertijd.''

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.