Tom van der Meulen is 60 jaar geworden, kerngezond, plenty vlieguren achter zijn naam, maar de directeur van het gelijknamig vliegbedrijf in Oostwold mag geen commerciële vluchten meer uitvoeren. ,,Ik heb een virtueel spuitje gekregen.”

Van der Meulen vliegt al ruim veertig jaar, heeft 8500 vlieguren achter zijn naam staan, maar sinds twaalf dagen mag hij als single pilot geen commerciële vluchten meer uitvoeren. ,,Pure leeftijdsdiscriminatie”, vindt Van der Meulen.

Overheid moet ridicule wetgeving aanpassen

Met zijn beroepsvereniging probeert hij al jaren de ridicule wetgeving aan te passen. ,,Deze dateert uit de jaren veertig van de vorige eeuw, toen iedereen 60 jaar een enorme leeftijd vond. Tegenwoordig moeten we van de overheid doorwerken tot ons 67ste, maar dat geldt niet voor piloten. Vreemd, je zou op basis van je kwaliteit en medisch dossier moeten vliegen zo lang je dat wilt.”

Van der Meulen heeft met zijn beroepsvereniging NACA een advocaat ingehuurd en binnenkort staat er een hoorzitting op de rol. ,,Het draait niet expliciet om mij. Ik red mij wel, maar de wet deugt niet. Dit moet veranderen. Het lijkt wel of Den Haag dit helemaal niet interesseert. Ik wil dat deze antieke regelgeving wordt geschrapt.”

Natuurlijk heeft Van der Meulen bezwaar gemaakt. ,,Echt, er bestaan formulieren voor, maar mijn bezwaar is domweg afgewezen, omdat ik 60 ben. Hoe bedenk je het”, klinkt het nog steeds verbaasd. ,,Kortom, een zinloos formulier, want ze doen er niets mee.”

Ik kan gewoon veilig vliegen, ik ben medisch gezien in orde

Van der Meulen wijst er op dat hij, sinds hij 40 jaar werd ieder half jaar is gekeurd. ,,Ik beschik over een enorm medisch dossier en er is niets met mij aan de hand. Ik kan veilig vliegen.” Dit jaar maakte hij nog ongeveer 250 commerciële vluchten. Aan boord van zijn vliegtuig is dan plaats voor drie tot vijf passagiers.

Van der Meulen vindt het vreemd dat hij als zestigplusser wel inspectievluchten mag uitvoeren met bijvoorbeeld mensen van Rijkswaterstaat aan boord. Waarbij met relatief lage snelheden en op lage hoogte gevlogen wordt en ook onder matige meteorologische omstandigheden. ,,Maar het is mij als piloot verboden om een dag later, wanneer het prachtig weer is, een rondvlucht te maken omdat dat onveilig zou zijn. Kom nou zeg.”

Van der Meulen roept de politici in Den Haag op om de regelgeving zo snel mogelijk aan te passen. ,,Stel de leeftijdsdiscriminatie aan de kaak. Ik hoop dat er snel beweging komt.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen