Het Groningse vlaggenschip Voorwaarts Voorwaarts.

'Voorwaarts Voorwaarts naar werf in Hoogezand, waar hij ooit werd gebouwd'

Het Groningse vlaggenschip Voorwaarts Voorwaarts. Foto: Archief Aerophoto Eelde

Hij ligt nu nog in de mediahaven van Düsseldorf, maar een plekje aan het Winschoterdiep in Hoogezand doet meer recht aan de geschiedenis van het Groningse vlaggenschip Voorwaarts Voorwaarts.

,,Ideaal is een vaste plek aan de kade bij scheepswerf Royal Bodewes. Daar is het schip in 1899 gebouwd. Toen heette de werf nog Verstockt.’’

Gerard Speld, voormalig directeur van scheepswerf Pattje en oud-voorzitter van de stichting Voorwaarts Voorwaarts, heeft een uitgesproken mening over waar de toekomst van het tweemastkoftjalk moet liggen. Dat is in ieder geval niet in het mondaine Düsseldorf. ,,Het Winschoterdiep is de ideale plek. Daar hoort dit historisch maritiem monument thuis.’’

‘Schip moet een plekje krijgen aan de Hoge der A’

Herman Bodewes, directeur van Royal Bodewes, hoef je over de ontstaansgeschiedenis van het schip niets te vertellen. De bespiegelingen over een nieuwe plek en invulling van het schip vindt hij allemaal prima, maar het enige dat hij kwijt wil, is dat het schip in de stad Groningen thuishoort. ,,Aan de Hoge der A. De gemeente Groningen moet dat faciliteren.’’

Bodewes wil dus niets kwijt over mogelijke interesse, dan wel aankoop en gebruik van het schip. Speld daarentegen heeft bijkans al een concept klaarliggen. ,,Bodewes zou de Voorwaarts Voorwaarts kunnen gebruiken bij tewaterlatingen. Of hem inzetten bij trouwpartijen of andere feestelijkheden. Zelfs de gemeente Midden-Groningen zou het schip kunnen gebruiken voor speciale doeleinden. Hoogezand heeft een rijke historie wat betreft scheepvaart. Het is de bakermat van de kustvaart in de Veenkoloniën en het Winschoterdiep.’’

Vroegere provinciale bestuurders hadden meer oog voor de maritieme sector

De huidige eigenaar, Lex Tichelaar, heeft al eerder laten weten dat hij fervent voorstander is om het schip weer naar Groningse wateren te halen. Maar het schip vertegenwoordigt na een fikse opknapbeurt natuurlijk een bepaalde waarde, niet alleen historisch.

Het steekt Speld dat provincie en gemeente Groningen het ooit zover hebben laten komen geen subsidie meer te verstrekken. ,,Vroegere provinciale bestuurders als Toxopeus en Vonhoff hadden oog voor de maritieme sector. Geen onbelangrijke werkgever in de provincie.’’

Na de uitgevoerde renovatie doet het 27 meter lange schip dienst als restaurant. Er zijn 50 zitplaatsen in het ruim en 45 zitplaatsen op het dek. Maar sinds de corona uitbraak zijn er amper inkomsten.

menu