Voorzitter schadeloket wil bevingsslachtoffers sneller helpen met minder regels

Bas Kortmann, de voorzitter van de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen. Foto: Dvhn

Gedupeerden van de aardbeving bij Westerwijtwerd moeten vele maanden wachten voor hun claim wordt afgehandeld. Tenzij de procedure verandert.

En dat laatste hoopt Bas Kortmann, de voorzitter van de Tijdelijke Commissie Mijnbouwschade Groningen (TCMG). ,,Misschien moeten we de schade iets minder precies afhandelen. Minder intern toetsen bijvoorbeeld, dan gaat het sneller. Dat moet gebeuren. We moeten heel goed kijken hoe we met minder regels kunnen werken.’’

Binnen drie weken

Kortmann zegt dat het schadeloket binnen drie weken met voorstellen komt voor het vlotter afhandelen van schade. Hij denkt bijvoorbeeld aan een opzet waarbij schade van groepen bewoners in één keer wordt afgedaan en gedupeerden een geldbedrag krijgen. Ook kan er nog meer gebruik gemaakt worden van de diensten van aannemers.

Maar, waarschuwt hij: ,,We moeten geen verwachtingen wekken. Anders worden we daar later op aangesproken. Bovendien moet de minister ook met de nieuwe werkwijze akkoord gaan en de regeling veranderen. We werken nu volgens een ministeriële regeling en een protocol.’’

Liever een deskundige

Afgelopen jaar werd vaker voorgesteld om gedupeerden na het melden van een schade meteen geld te geven, zodat ze zelf alles kunnen regelen. Kortmann gelooft daar niet zo in. ,,Uit een proef bleek dat veel mensen liever hadden dat er een deskundige naar de scheuren kijkt en bepaalt hoe groot de schade is. Het probleem is dat bewoners de omvang van de schade niet goed in kunnen schatten.’’

De afgelopen dagen was er volop kritiek op de stroperige schadeafhandeling, zowel in Groningen als in de Tweede Kamer. Dat merkte de medewerkers van de TCMG ook. ,,De Groningers waren bozer dan voorheen. Die boosheid komt wel echt boven. Het is heel heftig zoveel boze mensen aan de telefoon te krijgen.’’

Onveilig

Inmiddels zijn er na de klap van Westerwijtwerd ruim 1300 schademeldingen bij het loket gedaan. Er werden 50 acuut onveilige situaties gemeld door bewoners van beschadigde huizen. Ter vergelijking: op een normale dag krijgt het loket zo’n dertig claims. Van de 23.000 schademeldingen zijn er tot nu toe 8.000 afgehandeld.

Kortmann beloofde onlangs op een bijeenkomst in Appingedam dat de bulk van de schades voor het einde van dit jaar is weggewerkt. Gelooft hij dat nog steeds? ,,Ik weet dat ik dat heb gezegd. Maar ik heb er ook bijgezegd dat sprake kan zijn van onvoorziene omstandigheden. Toch heb ik nog steeds de hoop dat veel schade aan het einde van het jaar is opgelost.’’

Om de stroom in goede banen te leiden, heeft het loket tijdelijk extra telefonistes ingeschakeld. Medewerkers schrapten hun vrije dagen. Ook is het loket morgen, zondag, open. ,,We hebben de dure plicht om aan het eind van het jaar een normale werkvoorraad te hebben van drie- tot vierduizend schades’’, belooft Kortmann.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen