Vrees Stadjers komt uit. Rijkswaterstaat gaat voor hoge Gerrit Krolbrug: '15.000 fietsers en wandelaars benadeeld'

De Gerrit Krolbrug in Groningen moet worden vervangen. Foto: Archief DvhN

Niet de dagelijkse belangen van ruim 15.000 fietsers en wandelaars maar die van een paar schepen staan bovenaan bij de vervanging van de Gerrit Krolbrug in Groningen.

Die conclusie trekken leden van de participatiegroep die van Rijkswaterstaat mocht meedenken over de vervanging van de brug. Ze zijn bang dat de brug een flinke klim wordt, terwijl negen van de tien schepen op het Van Starkenborghkanaal onder een gewone brug door kunnen.

,,We zijn geschrokken van de eenzijdige nadruk op de belangen van scheepvaart. Ons voorstel wordt soms heel inhoudelijk maar ook met nogal gezochte en ronduit onnozele argumenten afgeserveerd omdat de brug zo hoog mogelijk en de weg zo smal mogelijk moeten worden. Maar dat wisten we al’’, valt te lezen op de website van bewonersvereniging van de wijken De Hunze en Van Starkenborgh.

Niet serieus genomen

In de participatiegroep zitten vertegenwoordigers van bewonersorganisaties uit omliggende wijken. Zij bedachten eerder dit jaar een alternatief plan voor de nieuwe Gerrit Krolbrug op de route naar Beijum, Bedum en Kardinge. De Stuurgroep Drie Bruggen, waarin ook bestuurders van provincie en gemeente zitten, drong bij Rijkswaterstaat aan op een serieuze studie naar de bewonersvariant.

Een ingenieursbureau leverde 300 pagina’s aan rapporten en analyses. ,,Die moesten we in een week doorworstelen. Niet erg fair play. Maar de inhoud maakt ons ook niet erg blij. Wat het zo vervelend maakt is dat er geen dialoog met ons is geweest en dat onze variant dus niet serieus is beoordeeld’’, aldus de website.

Er was dinsdagavond een besloten bijeenkomst van de participatiegroep, gemeente en Rijkswaterstaat. Die wil volgens een woordvoerder voor 4 september geen toelichting geven op de stand van zaken. Volgens de bewoners worden Korreweg, Heerdenpad en Ulgersmaweg minstens 3,5 meter verhoogd (ook langs de huizen) om het de scheepvaart gemakkelijker te maken. Het brugdek zou nog smaller worden dan nu. Ze vinden dit onveilig en onaanvaardbaar.

2016

Het is bewoners nooit duidelijk geworden waarom Rijkswaterstaat vindt dat het plan uit 2016, toen er een brug met gescheiden rijbanen voor fietsers en autoverkeer zou komen, niet meer maakbaar is. Het rijk was toen nog geen beheerder van het kanaal, maar al wel nauw bij de plannen betrokken. Lefier wil pal naast de brug een flatgebouw van 12 verdiepingen realiseren, maar dat staat er nog niet en kan volgens omwonenden ook wel een paar meter opschuiven. Zeker als het een nieuwe veilige brug in de weg zou staan.

Ook over andere bruggen over het Van Starkenborghkanaal in Groningen is al jaren veel te doen. Zo besloot Rijkswaterstaat zonder overleg om de Paddepoelsterbrug niet meer te vervangen na een aanvaring in 2018. Uitvoering van het huidige plan zou bovendien de discussie over de nieuwe busbaanbrug (Oosterhamriktracé) in feite onmogelijk maken omdat daar straks geen alternatief meer voor is.

menu