Gemeenteraadsleden in Groningen zijn nog diep onder de indruk van de deerniswekkende ervaringen van omwonenden van de Zuidelijke Ringweg. Ze krijgen op sommige plekken op maat gemaakte oordopjes.

Dat bleek woensdag tijdens alweer de derde bijeenkomst over de bouw van de nieuwe weg in een paar weken. Met name de filmpjes die verschillende bewonersgroepen lieten zien -sinds corona behoort dat tot de mogelijkheden- maakten diepe indruk.

,,We praten er veel te lang over: dit wordt niet snel genoeg opgelost’’, concludeerde Tom Rustebiel (D66). Volgens hem volstaan wettelijke normen niet meer nu de bouwtijd is verdubbeld en omwonenden thuis zitten door corona. ,,Dat moet je echt mee wegen. De overlast is niet te vergelijken met de voorspelling.’’

Schaduw

,,De nieuwbouw legt veel te lang een enorme schaduw over het dagelijks leven van mensen’’, weet Rik van Niejenhuis (PvdA). ,,Wet en regelgeving zijn doorgerationaliseerd en van de burger afgekeerd’’, concludeert Benni Leemhuis (GroenLinks). Hij vindt dat de politie een mogelijke omleiding moet kunnen handhaven als daarmee een einde komt aan de nachtelijke overlast bij het herrieviaduct. Het is een van de mogelijke oplossingen. ,,Dat doet de politie ook bij studentenfeestjes met stereotorens.’’

SP-er Wim Koks zegt dat de aannemer, die zichzelf bij de gemeente presenteert als goed communicerende gast in de stad, in werkelijkheid met olifantspoten door de stad banjert, 4 jaar langer blijft dan aangekondigd en omwonenden niet alleen met overlast opscheept maar ook met grote zorgen over mogelijke schade in de toekomst. ,,Ze hebben massaal een zwartomrand tegeltje aan de muur gehangen met de spreuk Gasten en vis blijven maar drie dagen fris ’’.

loading

Regels

Raadsleden willen op z’n minst dat de stad zich aan z’n eigen bezwaarprocedures houdt (er is te laat gereageerd op bezwaren vanuit de Zaayer). Mede naar aanleiding van het haperende geluidsscherm aldaar zei Koks: ,,Ze zitten straks een jaar in dieselstank en bouwlawaai. Als je het vertrouwen in de overheid onderuit wilt halen, moet je het zo doen. Samen met een wapperende schaamlap die voor geluidwerend door moet gaan.’’

Of de gemeenteraad iets aan de situatie kan doen, behalve verantwoordelijk wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) aanspreken, is de vraag omdat rijk, provincie en gemeente (projectorganisatie Aanpak Ring Zuid) aan het contract met bouwer Combinatie Herepoort vast zitten. Broeksma is niet van plan om als gemeente extraatjes te betalen waar niet in voorzien is.

,,Wij hebben geen middelen om de klachten af te handelen. Dat zit in de risicopot van het project waar we samen met het rijk en de provincie in zitten’’, aldus Broeksma. Hij zei dat hij zelf ook uiterst geïrriteerd was door de blunders bij het herrieviaduct, en net als raadsleden is geraakt door de aangrijpende verhalen van omwonenden. Volgens hem zijn projectorganisatie en de bouwer daar ook van doordrongen en doen ze hun best om de situatie te verbeteren. Ook op andere plekken.

Eerlijk

,,Er worden fouten gemaakt, daar willen ze eerlijk over zijn en gemakkelijk bereikbaar over zijn. Herepoort heeft het omgevingsmanagement op zich genomen en probeert overlast te voorkomen en mensen mee te nemen. Aanpak Ring Zuid houdt de bouwer aan die afspraken. Dat is in het contract goed geregeld. In de praktijk gaat er af en toe iets fout en lopen we soms tegen de gevolgen van de vertraging aan. Daar moet Aanpak Ring Zuid dan iets aan doen. Als er iets helemaal fout gaat zoals bij het lawaaiviaduct, waar de overlast alle perken te buiten gaat, zorgen we dat het wordt opgelost. Dan zien we later wel wie het betaalt.’’

Omwonenden van het herrieviaduct over de Paterswoldseweg krijgen op maat gesneden oordopjes en hotelovernachtingen in noodgevallen. Het is volslagen onduidelijk waarom Herepoort heeft gekozen voor deze bouwmethode en daar toestemming voor kon krijgen.

SP en PvdA willen dat Herepoort tweejaarlijks aangeeft hoe het gaat met de afspraken over werkgelegenheid en social return , die voor het grootste deel in de regio zou neerdalen. Volgens de twee partijen zijn de tussenperiodes te lang geworden en raakt de opdrachtgever daardoor het zicht op deze contracteisen kwijt. Dat willen ze omdraaien met de motie Eerst zien dan geloven . Herepoort zou altijd al drie keer rapporteren, maar dat was oorspronkelijk elke twee jaar. Nu is dat elke drie of vier jaar.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen