Een meerderheid van de Warffumers lijkt het beter eerst de Oosterstraat op te knappen en pas daarna de agroweg voor het landbouwverkeer aan te leggen.

Dat blijkt uit een peiling van gemeente Het Hogeland. Die werd gisteravond gehouden bij een online-bijeenkomst over de herinrichting van de Oosterstraat in Warffum.

Te hard rijden

De Oosterstraat is een doorgaande weg dwars door het dorp. Er komt relatief veel verkeer door waaronder landbouw- en vrachtverkeer. Zwaar verkeer en personenauto’s kunnen elkaar nauwelijks passeren. Ook wordt er op het deel tussen de Juffer Marthastraat en de Noorderstraat veel te hard gereden. Vooral ‘s avonds en ‘s nachts klagen bewoners.

(Tekst leest door onder foto)

loading

Agroweg langs het spoor

Gemeente Het Hogeland wil het landbouwverkeer uit het dorp halen door een agrologistieke weg aan te leggen vanaf de Kloosterweg langs het spoor richting vuilstort. Maar de aanleg van die weg kan nog wel vier jaar duren, zegt wethouder Eltjo Dijkhuis (GemeenteBelangen). ,,We hebben nog niet alle grond in bezit en doen het samen met provincie en ProRail. We willen namelijk tegelijkertijd alle onbewaakte spoorwegovergangen weghalen.’’

Maar het geld voor de Oosterstraat is nu beschikbaar. Wacht je vier jaar dan is het nog maar de vraag of dat geld er nog is, zegt Dijkhuis. Hij is er voor eerst de Oosterstraat aan te pakken en pas daarna de rondweg. Van de 54 mensen die stemden, zijn 31 het daar mee eens.

Asfalt en geen klinkers

Doel is de Oosterstraat nieuw te asfalteren. Het blijft asfalt omdat dat trillingen tegengaat en geluidsvriendelijker is dan klinkers. Wel worden de voetpaden van klinkers. Her en der komen rijstroken en bij het pand van voormalig fietsenmaker Van Kleef komt een groene doorgang naar het dorpshuis en de Op Roakeldaishal.

(Tekst leest door onder foto)

loading

Groenstroken

Alle kruisingen worden gelijkwaardig en voorzien van rood asfalt. De op- en afgang bij de Juffer Marthastraat wordt opnieuw bestraat en de sloot langs de weg wordt opgeschoond. De hele Oosterstraat wordt een 30 kilometer zone. De bocht bij Spoorzicht wordt iets verlegd en tussen de Cronjéstraat en Spoorstraat komen groenvakken.

Bewoners versus Dorpsbelangen

De plannen zijn in een vergevorderd stadium maar de herinrichting leidt in het dorp tot veel discussie. Zo voelt een deel van de bewoners van de Oosterstraat zich niet meer vertegenwoordigd door Dorpsbelangen die met de gemeente rond de tafel zit. Sommige bewoners willen wel graag klinkers in de straat. Het zou beter passen bij het beschermd dorpsgezicht en zou kunnen als er een rondweg voor landbouw- en vrachtverkeer komt.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen