Wielrenner Bauke Mollema, gedeputeerde Mark Boumans en burgemeester Swart van Zuidhorn openen in 2012 de eerste Fietsroute Plus naar Groningen. Foto Corné Sparidaens

Wat is er mis met de Fietsroute Plus Groningen-Haren?

Wielrenner Bauke Mollema, gedeputeerde Mark Boumans en burgemeester Swart van Zuidhorn openen in 2012 de eerste Fietsroute Plus naar Groningen. Foto Corné Sparidaens

Er gaat iets helemaal fout met de Fietsroute Plus tussen Groningen en Haren. Beide gemeenten zien kans de lokale Fietsersbonden tegen zich in het harnas te jagen met hun plannen. Terwijl je zou verwachten dat die club als eerste de vlag uitsteekt voor een snelfietsroute.

Dat gebeurt voorlopig zeker niet in Haren, als je een persbericht van de lokale Fietsersbond van dinsdag 23 mei 2017 mag geloven. Die noemt het ontwerp voor de Kerklaan een snelfietsroute onwaardig, praat niet meer met de gemeente en waarschuwt de provincie voor oneigenlijk gebruik van de subsidie door Haren.

Fiets koning en auto te gast

,,Op een echte Fietsroute Plus is de fiets koning en de auto slechts te gast. Haren keert dat om en houdt bovenmatig rekening met de belangen van het autoverkeer’’, verklaart voorzitter Jan Rake in het bericht. Breekpunt met de gemeente is het plan voor de kruising met de prof.dr. Schoutelaan.

In de stad reageerde de Fietsersbond vorige week ook al zeer boos op de jongste plannen voor dezelfde Fietsroute Plus. Groningen legt die aan over de Helperzoom. Ook daar krijgen auto’s (die straks van en naar de Helperzoomtunnel rijden) voorrang op fietsers.

En voldoet de fietsroute niet aan de verwachtingen van de bond en veel fietsers. Die dachten dat zij -na de auto’s op de parallelroutes A28 en Rijksstraatweg/ Verlengde Hereweg- ook een snelle route zouden krijgen.

Haren en Groningen ontvangen bijna 872.000 euro subsidie voor de aanleg. De Fietsroute Plus kost 3 miljoen euro. Het eerste deel werd begin december 2016 -toen nog feestelijk- in gebruik genomen op de Jachtlaan in Haren.

loading

Wat wil de provincie eigenlijk met die Fietsroutes Plus?

Het drukke fietsverkeer van en naar de stad Groningen prettiger en veiliger maken. Je moet ook lekker kunnen doorfietsen. Op allerlei routes komen fietspaden die breder (4 meter voor tweerichtingsverkeer) en comfortabeler zijn dan gebruikelijk. Ze worden gemaakt voor routes van maximaal 15 kilometer. Voor de routes worden bestaande fietspaden omgebouwd, ontbrekende schakels toegevoegd en fietsstraten ingericht. In de Fietsstrategie benoemt gedeputeerde Fleur Gräper (D66) van de provincie de voordelen van de fiets:

Goed voor de gezondheid

Duurzaam (geen uitstoot)

Weinig ruimte nodig

Vermindert autoverkeer

Ontlast het OV (maar is ook heel goed in combinatie met bus of trein)

loading

Waar zijn fietsroutes?

Wielrenner Bauke Mollema opende in 2012 de eerste Fietsroute Plus langs de Friesestraatweg vanuit Zuidhorn: de route die hij als scholier dagelijks fietste. Bedum volgde in 2015 en nu zijn Haren en Ten Boer in aanleg. Winsum (langs de spoorbaan) volgt en ook Leek krijgt een Fietsroute Plus. Groningen legt die aan langs de A7, de exacte route is nog niet bekend.

Groningen gaat uit van een ontwerpsnelheid van 30 km/uur. Volgens de Fietsstrategie volgt de provincie de richtlijnen van de verkeerskennis organisatie CROW als de ontwerpsnelheid in de toekomst naar boven wordt bijgesteld. Dat gebeurt mogelijk door de opkomst van high speed pedelecs , snelle elektrische fietsen.

Landelijk bestaat de fietssnelweg al ruim tien jaar, schrijft Ron Hendriks in het inspiratieboek snelle fietsroutes van CROW. Hij spreekt van een ideale breedte van 7 meter en noemt 4 meter minimaal. Tegen de aanleg is op verschillende plaatsen geprotesteerd (ook in Groningen) door natuur- en milieuclubs en omwonenden.

menu