Van zolderkamer tot potentiële hoofdsponsor van FC Emmen: hoe is Veendammer seksspeeltjesgigant EasyToys zo groot geworden?

Online erotiekverkoper EasyToys uit Veendam begon ooit op een zolderkamertje en wil nu hoofdsponsor van FC Emmen worden (tot ongenoegen van de KNVB). Hoe is de seksspeeltjesgigant zo groot geworden?

EasyToys is onderdeel van EDC Retail, de Europese marktleider op het gebied van online erotiekverkoop, maar net zoals veel bedrijven is ook EasyToys klein begonnen. CEO Eric Idema startte met het bedrijf in 2007, toen nog vanuit zijn zolderkamertje.

In de afgelopen jaren is het merk enorm gegroeid: inmiddels is EasyToys een internationaal marktleider. Met (naar eigen zeggen) meer dan honderdduizend bezoekers per dag en een aanbod van meer dan veertienduizend erotische artikelen is het de grootste erotiekshop van de Benelux.

De groei is voor een deel te wijten aan een flinke primeur in 2016: het bedrijf uit Veendam wordt de allereerste niet-Chinese partij op de erotische markt in China. Idema werd via LinkedIn benaderd door de Chinese partij Azoya, met de vraag of hij met zijn seksspeeltjes naar China wilde komen. Azoya beheert een grote digitale marktplaats waarop gezondheidsproducten, babyartikelen en merkproducten aan de man worden gebracht.

Volgens Idema is zijn bedrijf juist gekozen vanwege de veiligheid, wat sinds de melkpoederfraude een groot thema is in China. Hoewel de speeltjes van EasyToys wel in China worden geproduceerd, krijgen ze daarna een retourtje Veendam. Hier worden ze onderworpen aan een strenge kwaliteitscontrole.

Harde groei

In de jaren na het betreden van de Chinese markt gaat het hard met de seksspeeltjesgigant. Vooral 2019 was een goed jaar: met een jaaromzet van zeker 33 miljoen euro en een overname van het failliet verklaarde Duitse erotiekconcern Beate Ushe groeit het bedrijf enorm. EasyToys krijgt twintig procent van de Duitse en vierenveertig procent van de Franse markt in handen.

Daarnaast mag het bedrijf zich Europees marktleider noemen op het gebied van erotische producten. Begin 2020 wordt het bedrijf zelfs genomineerd voor een prijs: in de categorie ‘persoonlijke verzorging’ dingt het bedrijf met Parfumerie Douglas en drogist.nl mee naar de Shopping Award. Deze prijs wordt uitgereikt sinds 2001 aan bedrijven die zich op het gebied van digital commerce onderscheiden. Ook qua medewerkers was er een flinke stijging: bij het bedrijf werken bijna tweehonderd mensen.

Gretig aftrek

Ook de coronacrisis zorgt voor een flinke omzet: sinds de lockdown is de vraag naar seksspeeltjes alleen maar gestegen. Vooral vibrators, condooms en levensechte sekspoppen zijn populair, meldt EasyToys in april .

In juli breidt het bedrijf fors uit. De onderneming steekt vier miljoen euro in de bouw van twee nieuwe hallen met een totale omvang van drieduizend vierkante meter. De opslagruimte wordt flink uitgebreid en dankzij een extra inpakmachine wordt de productiecapaciteit vergroot. Daarnaast gaat de onderneming er vanuit dat de uitbreiding dertig tot veertig mensen extra aan het werk kan helpen.

Nu is de erotiekgigant dus in het nieuws vanwege de mislukte sponsordeal met FC Emmen. Volgens de KNVB is de potentiële hoofdsponsor in strijd met de regelementen. In een verklaring vertelt de KNVB: ,,Supporters van alle leeftijden volgen het voetbal door onder meer de wedstrijden (en samenvattingen daarvan) te bekijken. Het bestuur betaald voetbal vindt het niet gepast dat supporters ongevraagd geconfronteerd worden met een reclame-uiting die (direct of indirect) in verband kan worden gebracht met de seksindustrie.”

‘Enorm teleurgesteld’

Idema zegt enorm teleurgesteld in de beslissing te zijn. Samen met de voetbalclub overlegt Idema over vervolgstappen. „Voor ons was de samenwerking een logische keuze. Wij zijn twee succesvolle bedrijven uit dezelfde regio en voelen ons sterk verbonden met deze club die net als wij op het hoogste niveau spelen. We zien dan ook het probleem niet”, vertelde Idema gister . “Wij hoopten juist dat meer positieve aandacht voor onze webshop zou bijdragen aan het doorbreken van het taboe dat nog altijd rust op onze branche”, meent Idema. ,,Het feit dat erotiek en seksualiteit voor sommigen nog ongemakkelijke onderwerpen zijn, blijkt maar weer uit de beslissing van de KNVB.”

Zowel EasyToys als FC Emmen hoopt dat de KNVB nog terugkomt op haar besluit over de sponsordeal.

menu