Transporteurs uit Drenthe en Groningen worstelen met bizarre situatie in Verenigd Koninkrijk: 'We dwingen chauffeurs niet op Engeland te rijden'

Een enorme file met vrachtwagens bij Dover. Chauffeurs willen hier het Kanaal over. Foto EPA

Transportbedrijven uit Noord-Nederland rijden nog steeds op het Verenigd Koninkrijk, maar weten door de alarmerende coronasituatie en de naderende Brexit niet hoe lang dat nog kan.

,,Drie van onze chauffeurs hadden net hun vrachtwagen op de ferry staan toen zondag ineens bekend werd dat er allemaal strenge maatregelen komen om reizen naar het Verenigd Koninkrijk aan banden te leggen. Gelukkig dobberden de mannen toen al op zee. We gaan er vanuit dat ze na het lossen ook gewoon weer naar huis komen’’, zegt Gerrit van Staalduinen van transportbedrijf Koning & Drenthe uit Beerta.

,,Inmiddels is de Eurotunnel ook gesloten. En we mogen ook niet meer door Kent rijden, hebben we te horen gekregen.’’

Het bedrijf heeft in verband met de grote onzekerheid al twee vrachten voor het VK afgezegd. ,,De situatie is erg onduidelijk. Het wordt haast onmogelijk om nog op Engeland te rijden. We bekijken van dag tot dag wat we doen. Het moet natuurlijk wel veilig zijn voor onze chauffeurs’’, aldus Van Staalduinen.

Hij spreek van een zeer ongewone situatie. ,,Ik zit al dertig jaar in dit vak, maar zoiets heb ik nog nooit meegemaakt. Het is ongekend. Het is steeds weer spannend of het lukt de vracht aan de overkant van het Kanaal te krijgen.’’

Oversteken

Ook chauffeurs van Belga Transport in Roden steken het Kanaal nog steeds over. Zo goed en zo kwaad als het gaat, aldus Jan Belga. ,,We zaten er net met zes chauffeurs toen er zondag ineens allerlei strenge maatregelen werden genomen met het oog op de besmettelijke coronamutatie. Het was erg paniekerig allemaal. Toch ga ik er van uit dat er geen gekke dingen gebeuren en dat onze jongens gewoon thuiskomen. Donderdag komt de laatste terug.’’

,,Ik weet nog niet goed wat er precies speelt, maar het klinkt alarmerend. Ik dwing chauffeurs niet op Engeland te rijden. We weten nog niet precies hoe erg het is. Als er meer alarmerende besluiten worden genomen, kan er een moment komen dat ik een andere beslissing moet nemen’’, zegt Belga.

Onderschatten

Hij zegt dat zijn chauffeurs tot nu toe nog niet met corona in aanraking zijn gekomen. ,,Je moet het niet onderschatten, maar ze zitten natuurlijk ook driekwart van de tijd in isolatie in hun cabine. Dus de kans dat ze er mee in aanraking komen is net als hier in Noord-Nederland niet heel groot.’’

Belga heeft zijn buik inmiddels aardig vol van de Brexit, waar nog steeds over wordt onderhandeld. ,,De afgelopen twee jaar waren geen feest. De Brexit is heel tijdrovend en ingewikkeld. Je moet als transporteur natuurlijk wel gewoon geld verdienen en dat wordt zo lastig.’’

Transport en Logistiek Nederland laat weten transporten naar het Verenigd Koninkrijk tot nader order af te raden. Wie wel rijdt, moet zich grondig informeren over de situatie in Engeland en het verkeer op de Belgische en Franse wegen. De ferry tussen Harwich en Hoek van Holland blijft overigens in de vaart, waardoor lege vrachtwagens terug kunnen naar huis, aldus de organisatie.

menu