De tunnel onder het spoor bij de Paterswoldseweg is nu te zien.

Werkzaamheden Paterswoldseweg Groningen gaan als een tierelier

De tunnel onder het spoor bij de Paterswoldseweg is nu te zien. Foto Corné Sparidaens

Terwijl treinen passeren, bussen over de tijdelijke brug rijden en fietsers en voetgangers zich een weg banen langs het spoor, rijden machines af en aan. De werkzaamheden aan de spoorwegovergang bij de Paterswoldseweg in Groningen zijn in volle gang.

,,Het gaat snel de laatste tijd. Nu is ook te zien wat we aan het doen zijn’’, zegt Pieter Algra. De uitvoerder loopt in het midden van de tunnel, onder het spoor, op de betonnen vloer. Aan de rechter- en linkerzijde van Algra staat een deel van de muren voor de paden voor fietsers en voetgangers al klaar. De betonnen muren zitten nog ingepakt in houten verpakkingen, veilig beschermd tegen deuken, omdat overal op de bouwvloer volop gewerkt wordt.

De paden waar fietsers en voetgangers volgend jaar overheen rijden, liggen hoger dan de weg in het midden. Daar rijden de auto’s straks, maar die hoeven niet zelf omhoog te trappen of te lopen. Daarom gaan de fietsers en voetgangers over een verhoogde weg, omdat de klim omhoog anders wel erg steil is.

Extra sneltrein

De bouw van de tunnel is nodig, omdat er in 2020 een extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden gaat rijden. Er rijden dan twee sneltreinen en twee stoptreinen per uur. De huidige overweg wordt vervangen door een tunnel voor fietsers, voetgangers en automobilisten. Dat is niet alleen veiliger, ook hoeft niemand dan meer voor het spoor te wachten als er treinen langskomen. Daardoor ligt de Paterswoldseweg sinds oktober vorig jaar op de schop.

Naast het spoor komt een busbaan, die de tijdelijke oranje busbaan voorgoed vervangt. De constructie daarvoor wordt nu gebouwd. Verderop, onder de spoorwegovergang, wordt vrijdag een van de wanden gestort. Van de veertien wanden die er uiteindelijk komen, zijn er nu vijf gestort. ,,Het gaat goed. Dat het zo lang droog is geweest, heeft geholpen. Als het veel regent, krijg je het water in de kuip niet goed weg. We hebben geluk gehad met het weer. Het is nu ook niet meer zo warm’’, zegt Algra.

Ideale temperaturen

Dat was vorige week wel anders. ,,We moesten vroeg beginnen en op tijd stoppen. Anders werd het veel te warm. Het materiaal lag volop in de zon, dat kon je niet eens aanraken’’, zegt Algra. ,,Als je drie meter liep, gleed de helm al van je hoofd af’’, vertelt assistent werkvoorbereider Ruben Jongsma. Nee, dan liever bewolkt en 20 graden. ,,Dit zijn ideale temperaturen’’, zegt Jongsma.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu