Wijkraad Hoogkerk is blij met extra investering in stil asfalt, maar vreest dat het wachten nog lang niet voorbij is

Hoogkerk. Foto Archief DVHN

Dankzij een extra gemeentelijke investering kan de A7 ten zuiden van Hoogkerk toch stil asfalt krijgen. Dat is mooi, vindt Rutger Noordam van de Vereniging Wijkraad Hoogkerk, maar hij maakt zich zorgen over de uitvoeringstermijn.

„Ik houd me hier al twintig jaar mee bezig”, zucht Noordam. Zo lang hij in de Buitenhof in het zuidwesten van Groningen woont en actief is voor de VWH, hebben de bewoners van zijn wijk en het naastgelegen dorp Hoogkerk al last van de herrie van de A7.

Om de bedrijfspanden langs de weg niet aan het zicht te onttrekken, kon er maar een zeer lage geluidswal worden geplaatst. Die is bovendien sinds 2016 over een lang stuk onderbroken door een busafrit.

„En aan de zuidkant van Hoogkerk ontbreekt op ongeveer een derde van het traject de geluidswering helemaal”, zegt Noordam. Bij zuidwestenwind, en die waait vaak, wordt het snelweggeluid zo over het hele dorp geblazen.

Stil asfalt langs Hoogkerk-Zuid eerst te duur voor gemeente

In 2014 leek het eind van de problemen in zicht. De A7 langs de Buitenhof kreeg stil asfalt binnen de Aanpak Ring Zuid; voor het gedeelte tussen de afslag Hoogkerk en de Roderwolderdijk, dat buiten de Aanpak Ring Zuid valt, zou de gemeente Groningen zelf iets regelen samen met de provincie en Rijkswaterstaat.

Maar in november vorig jaar bleek dat die ene kilometer tot de Roderwolderdijk maar liefst 1,1 miljoen euro zou kosten. De gemeente kwam maar tot drie ton, de provincie legde hooguit één ton bij en het Rijk wilde helemaal niets investeren.

Geen eind-goed-al-goed: hoe lang duurt het nog?

Dat wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) nu toch een manier gevonden heeft om de resterende 700.000 euro bij elkaar te krijgen, en dat Hoogkerk-Zuid daardoor hetzelfde stille asfalt krijgt als de Buitenhof, stemt Noordam gelukkig. Toch heeft hij bepaald nog geen eind-goed-al-goed-gevoel.

„Het is niet duidelijk op welke termijn het kan worden aangelegd”, zegt hij. In het gunstigste geval voor Hoogkerk vindt de gemeente een aannemer die zo snel mogelijk begint. „Dat stuk van de weg ligt buiten het tracé van de Ring Zuid, dus zijn ze er helemaal vrij in.” Maar voor de A7 langs de Buitenhof is Combinatie Herepoort verantwoordelijk, en die wil pas over vijf jaar met stil asfalt aan de slag.

Op die manier bespaart de aannemer onderhoudskosten. Als er nu al stil asfalt zou worden geplaatst, is dat nog vóór voltooiing van de Aanpak Ring Zuid aan het eerste onderhoud toe; door het stille asfalt pas helemaal aan het eind van de werkzaamheden te plaatsen, is Herepoort van dat onderhoud af.

VWH pleit voor vervroegde aanleg stil asfalt

„Ze hebben puur uit kostencalculatie een noodsituatie gecreëerd”, vindt Noordam. Want voor de Buitenhof betekent het dat de herrie nog minstens tot 2025 voortduurt. „Er verhuizen zelfs geregeld mensen omdat ze er niet meer tegen kunnen. Het duurt al zó lang.”

De VWH is van plan om de gemeenteraad te vragen of het stille asfalt alsnog vervroegd kan worden aangelegd. „Of dat de maximumsnelheid tijdelijk naar 80 kilometer per uur kan, als een soort noodoplossing.”

menu