Elf winkelpanden in de Herestraat staan leeg, toch weet het winkelend publiek de binnenstad van Groningen weer te vinden

Koploper qua leegstand in de Groningse binnenstad is het Akerkhof. Foto: Duncan Wijting

Winkelend publiek is er genoeg in de binnenstad van Groningen, maar toch dreigt er leegstand. Vooral modeketens hebben het moeilijk.

Dat zegt voorzitter Eric Bos van de Groningen City Club (GCC). Volgens hem staan er momenteel elf panden leeg in de Herestraat. ,,Per 1 januari dreigen nog twaalf panden in het stadscentrum leeg te komen staan. Ik hoop dat het er niet meer worden.’’

Mensen investeren minder in kleding

Volgens hem gaat het om grote modeketens die besluiten om her en der, in binnen- en buitenland, winkels te sluiten. ,,Door het thuiswerken maakt het mensen niet zo veel uit hoe ze eruit zien. Ook zijn er minder feestjes. Door corona zie je dat mensen investeren in hun huis en hun tuin, minder in kleding.’’

Opvallend genoeg laten landelijke onderzoekscijfers over passanten en omzet zien dat Groningen het redelijk tot goed doet de laatste weken. ,,Afgelopen week bijvoorbeeld deden Groningse winkels het beter dan in dezelfde week een jaar eerder. Over heel juli en augustus zie je dat de binnenstad van Groningen op 85 procent van het aantal bezoekers van vorig jaar zit. Dat is heel positief vergeleken bij steden als Utrecht en Rotterdam, die blijven steken op 50 of 60 procent’’, zet Bos.

Momentopnames

Paul te Grotenhuis van brancheorganisatie INretail zegt dat bezoekers- en omzetcijfers per week nog zeer verschillen. ,,De laatste week van augustus had Groningen 29 procent meer omzet dan in dezelfde week vorig jaar. Maar ik zou voorzichtig zijn met conclusies trekken, het zijn momentopnames.’’

Eric Bos zegt dat GCC en Marketing Groningen de handen ineen slaan om middels een nieuwe actie het winkelend publiek terug te brengen naar de binnenstad. ,,Met name mensen uit de regio willen we weer warm maken voor een dagje winkelen in Groningen.’’

Volgens Bos heeft corona de online-verkoop versneld en is er vrijwel geen vraag naar winkelpanden.

Bedrijfsmakelaar ziet ‘iets van beweging’

Dat weerspreekt bedrijfsmakelaar Igor Feenstra. ,,Ik ben niet blind voor de leegstand, maar ik merk de laatste weken weer iets van beweging. Minstens vijf ketens oriënteren zich op een nieuwe vestiging in het centrum. En er zijn twee winkels in de Herestraat verhuurd, aan Børgør, een hamburgerzaakje en aan Normal, een Deense drogist. Ook het pand van Jeans & Beans aan de Vismarkt is verhuurd, aan World of Hearing van gehoorexpert Schoonenberg.’’

Ook Feenstra heeft begrepen dat Groningen zich positief onderscheidt van andere grote steden als het om bezoekers en omzet gaat. ,,Groningen is een prima eilandje, maar corona heeft veel teweeg gebracht. Vóór corona hadden kledingzaken het al moeilijk omdat mensen online winkelen. Corona heeft dat versterkt.’’

menu