De verlenging van de lockdown met drie weken zal voor de kleding- en schoenenzaken rampzalige gevolgen hebben als er niet een royale vergoeding komt voor de afgeschreven voorraden. Winkeliers zitten met grote collecties onverkochte winterkleding. Waar blijven al die kabeltruien, thermoleggings en gewatteerde jassen?

Januari is normaliter de laatste maand dat kledingwinkels hun wintervoorraad nog tegen een redelijke marge kunnen verkopen. Daarna volgt traditioneel tot medio maart de magerste periode van het jaar. Voor de winterjassen en truien is geen belangstelling meer en voor het kopen van voorjaars- en zomerkleding vindt de consument het nog wat te vroeg.

,,De verlenging van de lockdown komt voor de kleding- en schoenenbranche echt op het meest ongelukkige moment'', verklaart Klaas Annema, die samen met zoon Anton en twaalf medewerkers modehuis Blaauw in Jubbega runt. De Annema's hebben maar liefst zesduizend kledingstukken meer in voorraad dan normaal. ,,Al gekocht voor de eerste lockdown in maart, dus we hadden ook niet kunnen inspelen op deze situatie."

Wat te doen met die enorme kledingberg? ,,Die gaat naar onze outlet. Maar je zult begrijpen dat er dan geen greintje marge meer op zit. Dat doe je om verliezen nog enigszins te beperken."

Opkopers hebben zich nog niet gemeld bij Modehuis Blaauw. ,,Ze gedragen zich rustig. Ook wel logisch, want ook zij kampen nu met enorme voorraden", verklaart Annema, die overigens nooit zaken doet met deze ondernemers. ,,Ze betalen per kilo kleding. Dat is echt een lachertje. Dan geef ik het nog liever aan een goed doel."

Een deel van de wintercollectie hoopt hij de volgende winter alsnog te kunnen verkopen. ,,Maar dat kun je alleen doen met afprijzen. Dus ook dit jaar zal voor de branche nog een slecht jaar worden."

De huidige steunregelingen van de overheid bevatten ook een voorraadvergoeding, maar volgens Annema mag dat geen naam hebben. ,,Dat is allesbehalve een pleister op de wonde, eerder een paar druppels op een gloeiende plaat. Er wordt druk onderhandeld voor een betere vergoeding en dat zal ook wel moeten. Zonder royale steun zal een op de drie bedrijven in de kleding- en schoenenzaken het hoofd niet boven water kunnen houden."

Die enorme voorraad, dat doet inderdaad de meeste pijn, verklaart ook Johan Kamsma van Kamsma Schoenen in Drachten. ,,De regering zegt met geld over de brug te komen voor deze problematiek en dat is nodig ook. Anders valt de helft van de schoenenzaken om."

Net als Annema had ook Kamsma de huidige wintervoorraad al in februari gekocht, niet wetende dat het coronavirus zo'n immense impact zou krijgen. Via sociale media en de webshop heeft hij circa de helft van de schoenen weten te kopen. ,,Maar ik zit dus nog wel met een grote voorraad. Die slaan we op in het centrale magazijn van de Kamsma-winkels ( in totaal zeven, zelfstandige winkels van familieleden, red.). Uiteraard voor lagere prijzen. De crisis zal dus ook de volgende winter nog na-ijlen."

Wintercollectie belandt voor groot deel in Oost-Europa en Noord-Afrika

Het is topdrukte bij Eric Kooistra, groothandelaar in Leeuwarden. Hij wordt, vertelt hij, platgebeld door winkeliers binnen en buiten Friesland met de vraag of hij belangstelling heeft voor hun collecties. ,,Dit is het moment van de waarheid. Nu de lockdown verlengd wordt, tellen ze hun knopen.’’

Eergisteren nog sloot Kooistra een grote deal met een noordelijke kledingketen (,,Ik noem de naam even niet’’) over 100.000 stuks textiel afkomstig uit elf zaken.

'Winterjas is in Afrika werkjas'

Hoe raakt hij zelf die partijen weer kwijt? ,,Je kunt er verschillende kanten mee op. Ik heb Oost-Europa aangedragen als oplossing. Daar dragen ze winterkleding in de zomer. Wie niet voor fashion gaat, koopt liever een dikke trui.’’

Nog een afzetgebied is Noord-Afrika. ,,Er is daar veel waardering voor West-Europese kwaliteit. Een winterjas kan er doorgaan voor een goede werkjas.’’

Prijsstunters

Verder is online verkoop een optie - ,,maar dat is niet heel groot.’’ En tot slot zijn er de discounters, de prijsstunters. Daar zit volgens de opkoper meer muziek in. ,,Samen met retailers ga ik een aantal tijdelijke zaken openen. Je moet creatief zijn.’’

Het belooft een prijzenfestival voor de consument te worden, met keuze te over: ,,Veel collecties zijn bijna compleet, in alle kleurenpaletten en in de volledige maatserie.’’

Enorm waardeverlies

Wie met een opkoper in zee gaat, wordt er niet rijk van. Kooistra windt er geen doekjes om. ,,Je moet het ongeveer zo zien: als de winkelier inkoopt voor 20 euro, hangt het voor 39,95 euro in de zaak. Als hij met ons in zee gaat, moet hij ongeveer 90 procent afschrijven. Wij betalen 2 euro. En mijn klanten betalen ongeveer 2,50 euro.’’

Zuur is het voor de winkeliers in alle opzichten, zegt Kooistra. ,,Ze hebben er veel werk van. Ze kopen de kleding in, pakken uit, hangen op, maken prijskaartjes, richten de etalage in. En nu moeten alles weer weghalen.’’

Eenmaal opnieuw ingepakt hebben lang niet alle winkeliers ruimte voor tijdelijke opslag. Zij zitten in de tang. ,,Ketens zonder pakhuizen móeten ruimte maken voor de zomercollectie.’’ Alle wegen komen bij prijsdumping uit. ,,Het wordt een bloedbad.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
Coronavirus