Winschoterdiep blijft open voor bootjes

Het Winschoterdiep in Groningen blijft open voor vaarverkeer. Ondanks de verdiepte aanleg van de zuidelijke ringweg kan er straks naar De Linie gevaren worden.

Dat blijkt uit plannen die bouwcombinatie Herepoort en de stuurgroep Aanpak Ring Zuid woensdag presenteren. Lange tijd leek het erop dat de verdiepte aanleg van de ringweg ten koste zou gaan van de bevaarbaarheid van het Winschoterdiep.

Pootjebaden

De bevaarbaarheid van het Winschoterdiep was lange tijd een wens binnen het project, maar niet een wens die in vervulling kon gaan. Er is gestudeerd op een optische oplossing. Daarbij zou boven de bak, waar straks het verkeer doorheen raast, een laag water van ongeveer 10 centimeter blijven staan. Hooguit geschikt om in pootje te baden, niet om te varen.

In de plannen die Herepoort en stuurgroep vandaag presenteren is een oplossing gevonden. Boven de verdiept aangelegde ringweg komt een laag water van zeker een halve meter diepte, niet geschikt voor grote zeilboten, wel voor kano’s en rubberboten.

Op een persconferentie licht Herepoort de plannen vanmiddag verder toe. Ook wordt geschetst hoe de planning van de werkzaamheden eruitziet.

Zuidelijke ringweg

Vorige week zette de Raad van State het licht op groen om met de uitvoering van de zuidelijke ringweg te beginnen. Door die uitspraak werd het tracébesluit onherroepelijk.

De aanleg van de zuidelijke ringweg stuit in de zuidelijke stadswijken op fel verzet. Het heeft de afgelopen jaren tot diverse procedures geleid. Tegenstanders wijzen erop dat Groningen straks een snelweg heeft die dwars door de stad loopt.

Rondom de ringweg is op diverse plekken al lang begonnen met het verleggen van leidingen en kabels. Het project zal de komende jaren op veel plaatsen tot behoorlijke overlast leiden. In Helpman is op diverse plekken de verkeerssituatie al gewijzigd. Dit ook in de aanloop naar de bouw van de Helperzoomtunnel. Deze tunnel vervangt in de toekomst de spoorwegovergang bij de Esperantokruising.

Doorstroming

Volgens Rijk, provincie en gemeente is de aanpak van de zuidelijke ringweg noodzakelijk om de doorstroming op de ringweg te bevorderen. De verkeersveiligheid moet verbeterd worden, en files moeten tot het verleden gaan behoren.

Herepoort

In de bouwcombinatie Herepoort hebben verschillende bedrijven de krachten gebundeld. Het gaat om

Max Bögl Nederland, Oosterhof Holman Infra uit Grijpskerk, Koninklijke Sjouke Dijkstra uit Leek, Roelofs Wegenbouw uit Den Ham en Jansma Drachten.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.