‘Hoge servicekosten, geen idee waar je voor betaalt’. ‘Parkeren is een drama.’ ‘Scheuren in de muren’. Tientallen klachten zoals deze bundelde SP-jongerenorganisatie ROOD over de Woldring Locatie. Huurder Dennis Lo overhandigde het zwartboek dinsdagmiddag aan z’n huisbaas André van Dalsen.

Woldring Verhuur-directeur Van Dalsen zegt blij te zijn met het boek. ,,Als hier dingen in staan die wij nog niet weten, is dat alleen maar goed. Klachten nemen we heel serieus. Wel jammer dat ze niet aan ons persoonlijk zijn doorgegeven. Er staan bij ons geen klachten open.’’

,,Dat is niet waar’’, valt een bewoonster hem in de rede. ,,En mijn klacht dan?’’ Zij heeft nog steeds vochtvlekken op de muur door lekkage bij de bovenburen, vertelt ze. ,,Dat is nog steeds niet opgelost.’’

,,U heeft een bosje bloemen gekregen’’, reageert Van Dalsen.

Hoge kosten, huurverhoging en huizen in slechte staat

De bewoonster - die niet met haar naam in de krant wil - staat dinsdagmiddag tegenover Van Dalsen samen met enkele buren en ROOD-leden Hans de Waard en Dennis Molema. Ze vertegenwoordigen een grote groep Woldring-huurders die niet tevreden zijn over hun woonsituatie. De klachten lopen uiteen: van sommige bewoners verkeert het huis in slechte staat, andere ergeren zich vooral aan het gebrek aan parkeerruimte en de hoge, weinig transparante kosten.

Hanzestudent Dennis Lo (21) behoort tot die laatste groep. ,,Ik woon hier op zich niet verkeerd, maar een paar dingen moeten echt beter. Toen ik hier kwam wonen, had ik me iets anders voorgesteld.’’ Het complex is zo gehorig dat gezellig iets drinken met vrienden er niet in zit, zegt Lo. Ook op binnenplaats achter het gebouw mogen bewoners niet meer ‘s avonds zitten, nadat omwonenden over geluidsoverlast klaagden.

Bovenal heeft Lo een naar gevoel overgehouden aan de vele verborgen kosten die hij bovenop zijn kale huurprijs bleek te moeten betalen. ,,Verhuiskosten. Servicekosten. Een parkeerplaats kost 75 euro per maand. De warmteleverancier, die we niet zelf mochten kiezen, vraagt ook een vast bedrag per maand waarbij niet duidelijk is waarvoor je eigenlijk betaalt. Toen werd ook nog midden in coronatijd de huur met 5 procent verhoogd.’’

ROOD stapt naar Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag

Directeur Van Dalsen wil dinsdagmiddag niet toezeggen dat alle klachten in het zwartboek opgelost zullen worden. ,,Ik weet niet wat de inhoud precies is, ik heb het nog niet kunnen lezen. Maar we gaan dit onderzoeken en kijken wat we kunnen doen.’’

ROOD is van plan namens de 70 ontevreden huurders een melding te maken bij het Meldpunt Ongewenst Verhuurgedrag (MOV). Dat Meldpunt is verbonden aan de verhuurdersvergunning, die in Groningen verplicht is als je vastgoed aan jongeren verhuurt. De gemeente kan optreden tegen verhuurders die zich misdragen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen