Woonschepenbewoners: 'Plan Noorderhaven moet van tafel'

De Noorderhaven is een ‘toeristiche attractie’, maar er moet volgend de gemeente dringen wat worden gedaan aan de verrommeling in de r. Foto Peter Wassing

Groningen schiet zichzelf in de voet in haar strijd tegen de ‘verrommeling’ in de Noorderhaven, waarschuwen woonbootbewoners. ,,Dit gaat niks veranderen.’’

Het behoort tot de meest gefotografeerde en geschilderde stukjes Stad. ,,De Noorderhaven is een absolute toeristische attractie’’, zegt Dirk van Driel. ,,Een unieke plek, bekend door heel Nederland. Daar zouden we trots op moeten zijn.’’’

Vrijplaats historische schepen

Zij aan zij liggen ze in de noordwesthoek van de Groninger diepenring. Stoere historische schepen strekken zich vanaf de ‘kom’ waar de Aa uitmondt in het Reitdiep, uit tot aan de Kijk in ‘t Jatbrug. Met een beetje fantasie kun je de zee er bijna ruiken.

‘Varend erfgoed’ is de verzamelnaam voor deze dicht op elkaar gepakte scheepshistorie. Maar in de praktijk gaat het steeds vaker nog hooguit om drijvend erfgoed. Veel schepen liggen er feitelijk permanent, sommige hébben niet eens meer een motor.

Voor doorstroming, tegen verrommeling

Groningen gaat daarom nu in de aanval om de doorstroming in deze laatste vrijhaven weer op gang te brengen en tegelijkertijd de verrommeling een halt te roepen. Volgens de gemeente voldoen achttien van de 63 schepen in de Noorderhaven niet aan de regels. Verwaarloosd, haveloos, niet authentiek of niet ‘vaarklaar’.

Met de eigenaren van deze schepen wil de gemeente de komende jaren een ‘oplossing op maat’ treffen. Dat kan variëren van aanpassingen om de boot alsnog aan de gemeentelijke regels te laten voldoen tot een verplaatsing naar een ligplaats elders in de stad. Eigenaren die hun schip opkalefateren of weer vaarklaar maken, kunnen de helft van de kosten tot maximaal 5.000 euro vergoed krijgen.

‘Aanpak werkt averechts’

Het streven is sympathiek maar de manier waarop de gemeente het wil bereiken, werkt averechts, waarschuwt Dirk van Driel, scheidend voorzitter van het Woonschepencomité Groningen. Door scheepseigenaren nu boven het hoofd te hangen dat ze mogelijk moeten verkassen, maakt Groningen het hen juist lastig om duur onderhoud te financieren.

,,Een woonboot zonder ligplaats is weinig waard’’, stelt Van Driel. ,,Geen bank die onder die onzekerheid geld leent voor een onderhoudsbeurt, laat staan om een motor te laten installeren. Dat kost snel 30.000 euro. Daar weegt 5000 euro subsidie niet tegenop.’’

‘Mal plan moet van tafel’

Het Woonschepencomité probeert de raadscommissie Ruimte en Verkeer woensdagavond te overtuigen dat ,,dit malle plan’’ van tafel moet. De gemeente kan rechtszaken verwachten als ze eigenaren de wacht aan, zegt Van Driel. ,,Schepen hebben hier al jaren een officiële ligplaats, compleet met huisnummer.’’

Vorig jaar kregen woonbootbewoners nog per brief te verstaan dat schepen in de haven niet per se hoeven te varen. Daarmee zijn ze volgens de wet ‘drijvende bouwwerken’ waarvoor ‘van rechtswege’ een omgevingsvergunning geldt, zegt Van Driel. ,,Dit is gewoon legale huisvesting voor onbepaalde tijd.’’

menu