Worsteling met fietskruispunt Eikenlaan Groningen

Wie houden of krijgt voorrang op de Eikenlaan: de bus en de auto, of overstekende fietsers op weg naar de Zernike Campus Groningen?

De stad worstelt met die vraag omdat ze de drukke fietsroute naar Zernike nog voor het komende studiejaar wil verbreden en verbeteren.

Verbeteringen
In Park Selwerd wisselen voetgangers en fietsers van plek en krijgen de tweewielers meer ruimte met heuse ‘knooppunten' bij zijpaden.

Dichterbij de stad, tussen de Kerklaan en Paddepoel, wordt de Bessemoerstraat heringericht als fietsstraat. Het zijn de eerste duidelijke verbeteringen van de slimme fietsroute naar Zernike na twee succesvolle proefjaren.

Verkeersplateau
Maar de stad is nog niet uit de inrichting van het kruispunt met de Eikenlaan naast zwembad De Parrel. Het is de bedoeling een verkeersplateau aan te leggen waarbij de fietser voorrang heeft op het verkeer op de Eikenlaan. Net andersom als nu.

Politie en OV-bureau zijn daar tegen uit vrees voor onveilige situaties en oponthoud voor de bus. De eerste reacties in de gemeenteraad variëren van ‘levensgevaarlijk' tot ‘gevaarlijk, maar dat is het nu ook. Ze wacht af hoe de planner verder worden uitgewerkt.

Onveilig
De gemeenteraad legde eerder vast dat fietsers op slimme routes in principe voorrang moeten krijgen. Dat moet die routes extra aantrekkelijk maken en meer fietsers trekken, zodat de druk van het fietsverkeer op hoofd-autowegen –in Paddepoel de Zonnelaan– afneemt.

Volgens wethouder Paul de Rook (D66) is de huidige kruising, met voorrang voor auto's, inderdaad ook onveilig. Hij denkt dat het plateau zichzelf in de praktijk kan bewijzen en voorziet weinig extra kosten als de boel weer moet worden omgedraaid. ,,We maken het zo dat we de haaientanden kunnen omdraaien als het niet goed uitpakt.''

Raadslid Wim Koks (SP) ziet in elk geval niets in verkeerslichten op het kruispunt. ,,Als die te lang op rood staan, rijden fietsers door rood. Dat mag niet, maar het gebeurt wel. En dan heb je ook weer onveiligheid.'' Hij wil het liefst een tunnel, maar dat is volgens De Rook te duur en lastig door de lange hellingbanen. Over een autotunnel rept de gemeente in de plannen helemaal niet.

Wijkraad
De raadscommissie verkeer droeg B en W vorige week op zo snel mogelijk met de wijkvereniging in gesprek te gaan over de fietsplannen. De Rook zegde dat onmiddellijk toe.

De wijkraad wil graag met de gemeente in gesprek omdat er in Paddepoel vijf fietsroutes zijn waarvoor verbeterplannen zijn. Behalve de slimme fietsroute door Park Selwerd en de Zonnelaan gaat het om de andere slimme fietsroute naar Zernike langs het Reitdiep en twee fietssnelwegen langs de noordelijke ringweg en de spoorbaan.

Zo haalt de gemeente de busbaan op de Pleiadenlaan voor de brug weg om meer oversteekruimte voor fietsers te creëren. Zonder busstrook stroomt het bus- en autoverkeer naar de westelijke ringweg beter door staat in het plan.

Er verdwijnen veel bomen voor de fietspaden, alleen al 83 in Park Selwerd. Die worden volgens de gemeente allemaal herplant. Dat gebeurt zo dicht mogelijk bij de huidige plek of, als dat niet kan, op de Zernike Campus.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.