Zo loop jij de perfecte 4 Mijl: rustig starten en dan versnellen op het Herewegviaduct

Het venijn zit 'm in de staart

Hoe bouw je een perfecte 4 Mijl op? Nou, in elk geval niet door er bij de start als een haas vandoor te gaan.

Je moet de race rustig aan beginnen en later pas versnellen, zo leert een data-analyse die DvhN maakte van de tijden van 18.000 deelnemers aan een eerdere editie van de 4 Mijl. De lopers die dat doen finishen gemiddeld een minuut sneller dan degenen die snel van start gaan en later vertragen.

Kuitenbijtertjes

Dat heeft alles te maken met twee venijnige kuitenbijtertjes aan het einde van het parcours: het spoorwegviaduct in de Hereweg en het vals plat van de Herestraat. Heb je in de het eerste helft van de race te veel gegeven, dan betaal je hier de tol. Vooral die laatste 600 loodzware meters door de Herestraat nekken menig loper.

Hier, op de flanken van de Hondsrug, overbrug je een hoogteverschil van maar liefst 2,7 meter. Bergop wel te verstaan. Je kunt dus maar beter zorgen dat je wat energie hebt gespaard in het eerste helft van de race, anders is de kans groot dat je met de finish in zicht alsnog je Waterloo vindt (en dan bedoelen we niet die friettent op de Vismarkt).

Positieve of negatieve split

Als je de eerste helft van het parcours trager aflegt dan de tweede helft, loop je een zogenoemde negatieve split . Doe je het andersom, dan loop je een positieve split . Hardlopers discussiëren graag over de vraag welke methode beter is, maar dat hangt mede af van het parcours en de individuele kwaliteiten van de loper. Eindigt de wedstrijd bergop, zoals de 4 Mijl van Groningen, dan wint de negatieve split het overduidelijk.

Vlak lopen lukt bijna niet

De data-analyse van DvhN onthulde verrassend genoeg ook dat het zogenoemde ‘vlak lopen’ niet loont op de 4 Mijl. De deelnemers die het eerste en tweede deel van het parcours afleggen in ongeveer hetzelfde tempo scoren gemiddeld de slechtste eindtijd. Vlak lopen kost in theorie de minste energie, maar dan moet je de kunst van het hardlopen wel heel goed verstaan. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat je op de flanken van de Hondsrug alsnog nat gaat.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
4Mijl