Het zeestrand bij Termunterzijl op zondag, toen het niet echt zwemweer was.

Op vakantie in Groningen en Drenthe: de campings en vakantieparken zitten stampvol. 'Zo mooi, maar ook erg druk en best verpauperd'

Het zeestrand bij Termunterzijl op zondag, toen het niet echt zwemweer was. Foto: DvhN

Dat de campings en vakantieparken in Drenthe vol zitten was misschien te verwachten. Maar dat de camperplekken in Blauwestad en Zeestrand Termunterzijl ‘nee’ moeten verkopen omdat het te vol is? Dat was nog niet eerder vertoond.

Honderden toeristen die normaal gesproken naar het buitenland met vakantie gaan, hebben nu voor Noord-Nederland gekozen.

,,Wij zouden naar Slovenië’’, zeggen Arjan en Yvonne Oosthoek uit Bergschenhoek, die lekker voor hun tent op boerencamping De Balloohoeve in het zonnetje zitten terwijl hun zonen van 5 en 7 verderop spelen. ,,Het is prachtig hier maar we zijn hier toch inderdaad vooral omdat we toch maar niet naar Slovenië zijn gegaan.’’

'Geen zin in quarantaine'

,,Ik werk in het ziekenhuis en ik heb geen zin in quarantaine als we terug zouden gaan.’’ ,,We hoorden ook al van vrienden dat ze vijf uur in de file voor de grens van Slovenië hadden gestaan. Dat gedoe, daar hadden we geen zin in. En je ziet wat er nu ineens met Kroatië gebeurde, toch een negatief reisadvies. Dat zou ook zomaar met Slovenië kunnen gebeuren.’’

Hun buren op de camping, Jolanda en Ton Tijmensen uit Nieuw-Vennep, zouden eigenlijk naar Zwitserland zijn gegaan. ,,Maar het bevalt hier ook heel goed. Het is op een andere manier ook mooi. Het bos, je kan hier prachtig wandelen en het weer wordt nu ook prima.’’

Ze hebben de omgeving al wat verkend en gaan nog naar Westerbork (‘ben ik nog nooit geweest!’) en wat attracties. ,,Maar of we vaker hierheen gaan… je hebt het toch op een gegeven moment wel gezien en we houden er wel van om altijd weer wat nieuws te ontdekken.’’

Een voordeeltje is dat hun kinderen, die al wat ouder zijn, volgende week ook langs kunnen komen. ,,Dat is gezellig en dat was in Zwitserland niet gelukt.’’

Natuurcampings

Op hetzelfde veldje staan Gerrit Hut en Booike Wolters uit Nijmegen met hun kampeerwagen. ,,We zouden naar Denemarken en Zweden, lekker rustig. Maar dat is nu niet handig. Naar Denemarken heb je een grenscontrole en Zweden is helemaal een negatief reisadvies. Dus zijn we hier. Mooi hoor, maar het is wel erg druk. We houden ervan om op de bonnefooi te gaan en pas als we onderweg zijn te kijken waar we uit komen. En dan kiezen we meestal voor natuurcampings. Maar die zitten allemaal helemaal vol nu.’’

Ze hebben de afgelopen tijd zes verschillende campings gehad. ,,We zagen een groot verschil in de coronaregels, op de ene plek is het veel strenger dan de andere. Soms is het gewoon lastig om in het sanitair afstand te houden.’’

Eigenaar Klaas Paasman loopt met een T-shirt ‘campingburgemeester’ rond en vindt het prachtig deze dagen. ,,Normaal zijn we al blij met tien, twaalf bezette plekken, want we zijn een kleinschalige camping, hè. Maar nu zitten we het hele seizoen vol en de warme dagen zijn nog maar net begonnen. Ik hoor het ook van collega’s. Heel Drenthe zit vol. Nu maar hopen dat mensen het zo mooi vinden dat ze volgend jaar terugkomen.’’

Termunterzijl

Een uur autorijden verderop in Termunterzijl is het ook flink druk. De visrestaurants, het traditionele uitje in het pittoreske vissersplaatsje, puilen uit. Camping Zeestrand moet al dagen ‘nee’ verkopen, maar ook de camperplaatsen bij de jachthaven en aan het zeestrand lopen zaterdag vol.

,,we zouden eigenlijk naar Noorwegen, vorig jaar waren we al in Zweden’’, zegt Willem-Jan Willems uit Overijssel, zittend voor de camper terwijl zijn vrouw Petra vanuit de deuropening meepraat. ,,We hadden misschien wel kunnen gaan, maar je voelt je er toch niet comfortabel bij nu.

Ze vinden het aan de Groningse zeekust ‘prima’. ,,We prijzen ons gelukkig. We hebben de omgeving al wat verkend. Termunterzijl zelf is nog wel toeristisch maar hier even verderop, Woldendorp, was helemaal uitgestorven. We zijn hier al langs de zeedijk naar Nieuwe Statenzijl gefietst, echt prachtig. Delfzijl viel een beetje tegen, wel kaal. Maar daarna kwamen we in Appingedam en dat bleek heel gezellig en mooi!.’’

Een paar campers verderop staan Martin en Dixy Veenstra uit Hattem, die eigenlijk naar Frankrijk en Spanje hadden gewild. ,,Maar ja, corona, je wilt het risico gewoon niet lopen, hè. We willen geen gezeur.’’

Ze stonden eerst op een camping in Musselkanaal en dat beviel op zich prima. ,,Helemaal vol ook daar, die camping.’’ Maar ze zijn wel een beetje geschrokken van de leegstand en verpaupering in de Veenkoloniën, en nu ook hier in de omgeving van Termunten. ,,Appingedam en Bourtange zijn natuurlijk heel mooi. Maar Delfzijl, de dorpjes hier verderop… je ziet toch wel dat het economisch niet zo goed gaat.’’

Blauwestad

Daar merken de camperaars een half uur verderop in de Blauwestad weinig van. ,,Prachtig aangelegd gebied hier, wat een ontdekking!’’, zegt Sabrina Kalter die met haar man Michel en kinderen van 12 en 14 op de camperplaats pal aan het strand staat. ,,We kwamen hier toevallig terecht omdat er veel vol was, we hebben zo’n app waarmee je kan zien waar nog plek is. Nu staan we hier meteen aan het water, heerlijk. We zouden maar een paar nachten, maar hebben er meteen een paar bijgeboekt, voor het te vol is.’’

Hun buren zijn Duitsers die toch al vaker naar Nederlandse watergebieden trekken. Daarnaast staat nog een Nederlands echtpaar dat volgens de vrouw ‘gillend’ wegliep uit Duitsland. ,,Zó druk daar overal en vooral zo’n vervelend gedoe met al die mondkapjes. Soms moesten we ze zelfs in het sanitair op de camping aan. In de receptie, in restaurants, noem maar op. Dat is toch geen vakantie meer? We zijn snel weggereden en konden dit plekje vinden in Nederland. Best een ontdekking, deze Blauwestad. Prachtig aangelegd hier, mooie nieuwe huizen overal, heel bijzonder.’’

Tibor van Zanten van de snackbar aan het Blauwestad-strand ziet de drukte met een grote grijns aan. ,,Brabanders, Duitsers, Hollanders, mensen komen hier nu van alle kanten. Ze zien op de coronakaart dat hier in Oldambt maar nul besmettingen zijn dus dan komen ze gelukkig hier heen. Ik hoor dat mensen hartstikke enthousiast worden van wat ze hier zien.’’