Een van de zware elektrische bussen op de Grote Markt in Groningen.

Elektrische bus heeft onverwachte bijwerking. Loodzware accu's veroorzaken extra trillingen langs drukke routes

Een van de zware elektrische bussen op de Grote Markt in Groningen. Foto: DvhN

Elektrische bussen zijn stiller en schoner, maar er is sprake van onverwachte bijwerkingen. Volgens de gemeente Groningen is er langs drukke busroutes meer overlast door extra trillingen.

De stad doet extra onderzoek en plaatst op verschillende plekken alvast meer ondergrondse anti-trillingsschermen om overlast en schade aan huizen te voorkomen, zegt projectleider Herman Lubbers van de gemeente.

Om de trillingen binnen de perken te houden, wil Groningen het wegdek van busroutes zo vlak mogelijk maken en moet de maximum snelheid mogelijk omlaag. De trillingen ontstaan volgens Lubbers door het gewicht van de accu’s. De lange elektrische Q-link bussen van fabrikant Heuliez wegen zonder passagiers 5000 kg meer. Dat is een toename van circa 30 procent. De elektrische harmonica-stadsbussen van leverancier VDL zijn ruim 4000 kg zwaarder dan de voormalige Mercedesbussen.

Krachten

Volgens Lubbers leveren het extra gewicht, de andere verdeling daarvan over de bus en de elektrische aandrijving een nieuw krachtenveld op. ,,Elektrische bussen kunnen sneller optrekken dan een dieselbus en dragen het maximale koppel op een andere manier over op de weg. Dat merken we onder meer bij bochten en vooral bij oneffenheden.’’

Dat hoeven niet eens stevige verkeersdrempels te zijn. Een simpele kuil, oud asfalt of een putdeksel (veel deksels zitten vreemd genoeg precies op de plekken waar wielen overheen gaan) is opeens genoeg om de grond – en huizen in de buurt – te laten trillen.

,,We krijgen klachten over trillingen op plekken waar we dit nog niet eerder hadden opgemerkt’’, zegt Lubbers. ,,Het lijkt erop dat je het eerder voelt dan ziet. Daarbij moeten we de situatie ook altijd van alle kanten bekijken. Klachten komen niet alleen door het gebruik van (in de basis) zwaardere bussen, maar ook door de staat van onderhoud en de belasting door andere voertuigen. In het kader van energiebesparing worden chauffeurs aangespoord om minder snel op te trekken, dat kan ook trillingen voorkomen.’’

loading

Gevolgen

Of asfaltwegen en bochtconstructies korter mee gaan, weet Lubbers nog niet. ,,Dat gaan we onderzoeken. En we houden alvast rekening met het fenomeen bij het aanpassen van de Diepenring. Er komen anti-trillingsschermen langs het Schuitendiep waar de huizen tussen Poelebrug en Kattendiep dicht op de weg staan. We doen dat ook bij restaurant De Kleine Heerlijkheid en bij de Westerhaven.’’

Met ‘schermen’, platen piepschuim van 15 tot 30 cm dik die tot maximaal een meter diep in een sleuf langs de weg worden gestopt, heeft de stad al jaren goede ervaringen in de wijk Reitdiep. ,,De klachten verdwenen tot een nutsbedrijf vergat om de schermen na een graafklus weer terug te plaatsen. Je ziet ze niet maar het werkt goed.’’

Afgeladen

Volgens Lubbers was de overlast van de oude bussen op de Westerhaven ook al groot. ,,Dat ging toen vooral om de bussen naar Zernike die nu een andere route rijden. Ze zaten altijd afgeladen vol. In de nieuwe bussen mogen minder mensen omdat het maximum toegestaan gewicht onveranderd is (30 ton, red). Maar de krachtenverdeling en de aandrijving is wel anders. We onderzoeken hoe we dat precies kunnen meten. Het ziet er naar uit dat de bussen voorlopig nog niet vol zitten.’’

Op de toekomstige busroute over de Diepenring, die de route over de Grote Markt vanaf 2022 vervangt, deed de gemeente al onderzoek naar trillingen met een zware vrachtwagen. De fundering werd met een speciaal honingraat systeem verstevigd om overlast door trillingen te voorkomen. Bij de Sint Jansbrug zitten de verticale anti-trilschermen ook al in de grond.

,,Zwaar verkeer mag er gewoon rijden, maar wij willen geen onnodige overlast of schade. Wij willen aan de hand van de zogenaamde SBR-richtlijnen weten of dat voorkomt en welke beleving omwonenden erbij hebben. Als je in de Oosterstraat in een restaurantje zit, voel je de bus ook. Daar is het als vanouds, maar op nieuwe routes willen we het beheersbaar houden.’’

menu