Zware jongen maakt gehakt van laatste deel betonnen viaduct van zuidelijke ringweg in Groningen

Delen van de oude ringweg in Groningen, ter hoogte van de H.L. Wicherstraat, worden weggetakeld. Foto: Peter Wassing

De Groninger specialist in zwaar transport Wagenborg Nedlift, zette woensdag een van z’n grootste kranen in om een viaduct uit de zuidelijke ringweg van Groningen te slopen.

Een 700 ton sterke kraan tilde de betonnen liggers als luciferhoutjes van hun constructie en legde ze een voor een op vrachtwagens. Die voerden het beton af. Het ging om het laatste deel van het zuidelijke viaduct tussen Europaplein en Julianaplein, boven het Oude Winschoterdiep. Het verkeer rijdt al een paar jaar over de noordbaan en een tijdelijk viaduct.

Het grootste deel van het zuidelijke viaduct is al in 2018 weggehaald. De bouwer van de nieuwe ringweg, Combinatie Herepoort, liet het deel boven het water om tactische redenen nog even liggen.

Het bedrijf mag het kanaal twee jaar dempen voor de aanleg van de drie tunnels, waar het verkeer straks in rijdt. Uitstel van de sloop (en het dempen van het kanaal) levert extra bouwtijd op. Vanwege de veiligheid is van containers een tunneltje gebouwd voor fietsers en wandelaars.

Damwand

Bij het kanaal kan Herepoort nu de damwand voor de bouwput van de verdiepte ligging voltooien. Daarvoor haalt het bedrijf ook de betonconstructie onder het talud bij de spoorbaan weg. Ook bij de Papiermolen gaan deze week damwandplanken de bodem in. De damwand voor de circa 1100 meter lange bouwput is voor circa 85 procent klaar.

Herepoort is bij de Papiermolen en DUO al bezig met het afgraven van de bovenste laag van de bouwput. Op bijna alle andere locaties van het project wordt gewerkt aan andere toekomstige bouwplaatsen. De afgelopen weken is onder meer de fietstunnel bij Martiniplaza onder de westelijke ringweg definitief gesloten om ruimte te maken voor de nieuwe weg.

Asfalt

Toekomstige wegverbredingen en nieuwe toegangswegen krijgen alvast vorm door het storten van enorme zandhopen. Die zorgen ervoor dat de bodem voldoende stevig is voor de komst van al het nieuwe asfalt.

Met de aanleg van de bouwput voor de verdiepte ligging en de onlangs geopende Helperzoomtunnel willen Combinatie Herepoort en projectorganisatie Aanpak Ring Zuid elkaar bewijzen dat ze de bouw van de weg samen aan kunnen. De commissie Hertogh nam daarvoor het initiatief nadat de bouw door wantrouwen was stilgelegd. Er is nog steeds geen overeenkomst over de financiële gevolgen van de jarenlange vertraging (de bouw zou in 2021 klaar zijn, dat wordt zeker drie jaar later).

menu