Stadskanaal blij met 'eindelijk een fatsoenlijke spoorverbinding' naar de stad Groningen

,,Eindelijk een fatsoenlijke verbinding tussen Stadskanaal en Groningen. Als er ook een sneldienst van 35 minuten komt, ben je straks sneller met de trein in de stad dan met de auto’’, zegt Jan Nieboer van de Vereniging Bedrijven in de Kanaalstreek.

Na twaalf jaar werd woensdagochtend uitbreiding van de spoorverbinding Groningen-Veendam naar Stadskanaal op het provinciehuis met gejuich ontvangen. In 2025 rijdt Arriva met een volledige dienstregeling dieper de Veenkoloniën in. ,,Ik ben blij dat we dit kunnen aftikken’’, zegt directeur Anne Hettinga van treinvervoerder Arriva.

Van en naar Stadskanaal reed vroeger al een volwaardige trein: zo zag dat eruit
Lees verder

STAR doet afstand van de grond

Museumspoorlijn STAR ondertekende een overeenkomst waarin het spoor tussen Veendam en Stadskanaal wordt overgedragen. De STAR is eigenaar en is bereid afstand te doen van het spoor tussen beide plaatsen. Dit betekent dat Arriva en de STAR op zondag om de beurt gebruik maken van het traject. ,,Als wij tussen Veendam en Stadskanaal rijden, rijden zij niet. En andersom’’, zegt STAR-voorzitter Pieter Hofstra.

‘Voor een appel en een ei een mooi stuk spoor’

De STAR krijgt voor de grond en de lijn 1,5 miljoen euro waarmee het in de toekomst een deel van de financiële lasten kan bekostigen. Hofstra: ,,Deze museumspoorlijn zit in onze genen. Er moest een spoorwegjurist aan te pas komen, maar het is gelukt. Hiermee kunnen we ook op Musselkanaal blijven rijden. We hebben al die jaren op het hele traject de struiken gesnoeid en af en toe een spoor rechtgelegd. Ze krijgen voor een appel en een ei een mooi stuk spoor’’, zei Hofstra met een vette knipoog.

‘Onderhoudskosten zijn behapbaar’

Vorige week donderdag lukte het gedeputeerde Fleur Gräper (D66) om ook spoorwegbeheerder ProRail definitief aan boord te krijgen. ,,We zijn het eens geworden over de onderhoudskosten van Veendam-Stadskanaal. Die zijn behapbaar. Het gaat om 1,1 tot 1,6 miljoen euro per jaar.’’ De provincie heeft een budget van 62,8 miljoen euro voor de nieuwe verbinding en krijgt 5 miljoen euro van het Rijk.

Rivaliteit Calon en Bleker was aanleiding voor Veendam-Stadskanaal

Hettinga beschrijft hoe Veendam-Stadskanaal tot stand is gekomen. In 2007 belandde hij met toenmalig gedeputeerde Marc Calon (PvdA) tijdens de provinciale verkiezingscampagne in het ‘clubhuis’ van de PvdA in de binnenstad van Groningen. Calon pleitte voor heropening van het spoor Groningen-Veendam. Rond het middaguur maakten beiden bekend dat de verbinding er moest komen.

Calons tegenstander in de campagne Henk Bleker (CDA) reageerde verbolgen. Hettinga: ,,Hij zei: wat flik je me nou? Dan wil ik Veendam-Stadskanaal. Daarmee zocht hij vervolgens ook de publiciteit.’’ Het is prachtig dat het twaalf jaar gelukt is om ook deze lijn tot stand te brengen.’’

Wethouder Goedhart Borgesisus (VVD) spreekt van een ‘enorme impuls voor Stadskanaal’. ,,Het bedrijfsleven zal hiervan profiteren. Veel jonge mensen uit Groningen zouden best willen stagelopen en werken bij onze bedrijven, maar ze hikken aan tegen de trage verbindingen met de stad. Dat is een enorme hobbel.’’

Slag om de arm bij Nedersaksenlijn
Lees verder
Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.