In de file wachten tot collega's klaar zijn: bezorgbusjes en vrachtwagens in de Groninger binnenstad.

Bestelbusjes en vrachtwagens blokkeren straten in de binnenstad en houden parkeerplaatsen bezet. Lukt het Groningen om ze vanaf 2022 te weren?

In de file wachten tot collega's klaar zijn: bezorgbusjes en vrachtwagens in de Groninger binnenstad. Foto: DvhN

Groningen wil bestelbusjes en vrachtwagens vanaf 2022 met harde hand uit de hele binnenstad weren. Transportbedrijven vrezen een averechts effect.

Als de plannen doorgaan, mag bevoorraden na 11 uur alleen nog met (vracht)fietsen en kleine elektrische wagentjes. Ook in woonstraten. De zogenaamde venstertijden gelden nu alleen in het voetgangersgebied.

Busjes en vrachtwagens (alle ‘grijze kentekens’) die de binnenstad na 11 uur in of uit gaan, worden door camera’s vastgelegd en krijgen een bon. B en W willen minder ontheffingen.

loading

Bouw- en bezorgbusjes

De maatregelen moeten een einde maken aan de groei van bouw- en bezorgbusjes, complete vrachtwagens ook, die met doosjes eieren, pizza’s of andere voorraden door de binnenstad crossen, straten blokkeren en parkeerplaatsen bezetten.

Over de beperking wordt al jaren gepraat. Dat leidde tot mooie ideeën en kleinschalige proeven met Hubs aan de rand van de stad. De grote stroom gaat nog gewoon met eigen, vaak geoliede systemen van winkelbedrijven, leveranciers en transporteurs.

Nu het rijk eist dat Groningen definitief plannen indient voor de elektrificatie van het bezorgverkeer in 2025 (de Greendeal )is het tijd voor strenge maatregelen. De ergernis over het vrachtverkeer in de binnenstad neemt volgens B en W alleen maar toe. In coronatijd valt dat nog meer op.

loading

Gewenste verandering

Of harde maatregelen de gewenste verandering brengen, is onduidelijk. Volgens sommige chauffeurs is de overlast tot dusver alleen maar toegenomen naarmate ze met meer op hetzelfde moment zijn, en staan ze nu in hun eigen ‘file’. De sector ziet kansen maar is nog niet bij voorbaat van succes overtuigd, zegt Julian Mensies van branche-organisatie Evofenedex.

,,Het is voor de stad goed dat er minder vrachtwagens rijden in drukke winkelstraten. Maar de praktijk is weerbarstig.Als transporteurs eerder weg moeten uit een groter gebied, hebben ze waarschijnlijk extra voertuigen nodig. Dan komen er meer busjes bij en maken ze extra kilometers. Het is de vraag of dat de bedoeling was.’’

De stad besluit volgend jaar over de plannen en wil ze in 2022 invoeren. Brancheorganisaties, ondernemers en andere betrokkenen zitten deze maand met de gemeente aan tafel. Bij informatiebijeenkomsten zijn ook bewoners van de binnenstad welkom. Bij hen voor de deur mogen vrachtwagens en bestelbusjes straks ook niet meer komen. Ook niet in de Radesingel, nu nog 24/7 een doorgaande weg.

loading

Addertje onder het gras

Voor bewoners zit er nog een addertje onder het gras. Om transporteurs ter wille te zijn, wil Groningen de venstertijden in de vroege uurtjes oprekken. ,,We onderzoeken of we bevoorrading tussen 5 en 7 uur mogelijk kunnen maken door middel van stille voertuigen en/of het oprekken van de geluidsnormen’’, aldus het plan.

Bewoners, die aan het begin van de nacht al weinig rust hebben door het onbeperkte nachtleven, moeten afwachten of transporteurs kans zien de brullende koelinstallaties en andere randapparatuur ook te elektrificeren en het bevoorraden zelf stilletjes uit te voeren.

Het plan roept in de branche ook vragen op. Want het is nu al lastig bezorgen bij winkels en horeca die nog niet open zijn. Grote concerns bevoorraden zelf, kleine ondernemers moeten er speciaal iemand voor sturen of een sleutel afgeven. In de horeca zetten sommige leveranciers verse spullen als extra service graag even in de koeling. Maar daar wil de stad juist van af. Stoppen, uitladen en wegwezen, wordt het motto.

loading

Ontheffingen

B en W willen het aantal ontheffingen voor het gebruik van elektrische voertuigen (jaarontheffingen) en klusbussen (tijdelijke ontheffingen) beperken. Maar ook supermarkten kunnen nu nog de hele dag door af en aan rijden als dat voor hun bedrijfsvoering noodzakelijk is.

In hoeverre de gemeente de voorwaarden kan / mag aanscherpen, is de vraag. Zo rijden nutsbedrijven voorlopig nog rond met landelijke ontheffingen. En het rijk heeft in de greendeal gezet dat er tot 2030 een ontheffing komt voor vrachtwagens op diesel. Veel stadjers zijn ook wel nieuwsgierig of de grote hoeveelheid gemeentelijke autootjes –inclusief chique dienstwagens van het stads- en provinciebestuur- hun permanente vergunning behouden.

Bij de plannen valt op dat B en W geen poging doen het aantal personenwagens in de binnenstad te beperken. In tegenstelling tot Leiden, waar het stadsbestuur van alle auto’s in het centrum af wil, besloot Groningen de openbare parkeergarage bij de Vismarkt, die dicht zou, juist open te houden. Dat personenauto’s ontsnappen aan het boze oog van de nieuwe camera’s, kan voor winkeliers handig zijn, maar volgens Mensies stappen transporteurs niet gauw over. ,,Je moet wel heel weinig voorraad hebben om met een gewone auto te bezorgen.’’

loading

Nieuwe hubs

De harde maatregelen in Groningen bieden volgens hem wel degelijk kansen voor bijvoorbeeld nieuwe hubs. ,,Daar is dit misschien wel het moment voor, al wordt er over de greendeal nog steeds onderhandeld omdat het mkb in zwaar weer zit.’’

,,Nu moet iedereen doorpakken’’, zegt Remco van Malsen van transporteur Koopman/Transmission. Het bedrijf gebruikt al twee jaar een elektrische bus voor zijn binnenstadshub in Noordhorn. ,,Die functioneert prima en voorkomt, net als onze grote hubs, het onnodige vervoerbewegingen. We gaan het ook voor Leeuwarden, Drachten, Heerenveen en Sneek zo doen.’’

Of de aanschaf van de speciale wagen uit kan, durft hij niet te zeggen. ,,We rijden nu met één voertuig, voorheen met twee of drie. Daar zit de winst voor ons en voor de stad. Maar we hebben wel een ontheffing voor de venstertijden nodig omdat de meeste winkels pas om 10 uur open gaan. Je kunt niet in twee uur tijd (de venstertijd loopt tijdens de bouw van de nieuwe ringweg tot 12 uur) honderd adressen langs.’’

Elektrisch vervoer

Extra klanten levert de werkwijze volgens Van Malsen nauwelijks op. ,,Een enkeling eist elektrisch vervoer, maar dat zet nog geen zoden aan de dijk. Daar hebben wij het trouwens ook niet voor gedaan. Vanuit onze familiebedrijfgedachte willen wij zo duurzaam mogelijk zijn. Het is mooi dat meer bedrijven dat doen, maar we zijn er nog lang niet. Het moet echt nog een vlucht nemen. In deze business moet je het met kwartjes en dubbeltjes verdienen. Elke cent telt. Dus zo lang je toch nog met een dieselvoertuig de binnenstad in mag, wat vele malen goedkoper is, is de verleiding groot om het ook te doen.’’

menu