Inwoners Sappemeer vinden sluiting station Sappemeer-Oost te zwaar offer

Treinstation Sappemeer-Oost. Foto: Eigen foto

Inwoners van Sappemeer zijn bepaald niet te spreken over de aanstaande sluiting van treinstation Sappemeer-Oost. Zij vinden dit een te zwaar offer voor een paar minuten tijdwinst.

Dit blijkt uit de enquête Straks in Sappemeer geen OV, is dat OK? van Bewonersplatform Sappemeer Noord en Oost.

Sneldienst Groningen - Bad Nieuweschans

Het station Sappemeer-Oost gaat na 13 december dicht om de reistijd op het traject Groningen-Bad Nieuweschans met enkele minuten te bekorten. De provincie zet in op een sneldienst. Die is alleen mogelijk als tussen Hoogezand en Zuidbroek met minder oponthoud wordt gereden.

Bewonersplatform Sappemeer Noord en Oost ondervroeg vorige week 470 ov-gebruikers en inwoners van Sappemeer over de aanstaande sluiting van station Sappemeer-Oost. 95 procent van hen gaf aan het niet eens te zijn met het ‘offer’ dat Sappemeer moet maken voor de paar minuten tijdwinst van de ‘sneltrein’.

De meeste gebruikers van station Sappemeer-Oost - met name jongeren tussen 10 en 29 jaar - woont binnen 1 kilometer van het station. Het gros van hen komt lopend naar het station. ‘Zij zullen straks op een ‘stationsfiets’ naar een naastgelegen station moeten reizen’, stelt voorzitter Bob Zuidersma van het bewonersplatform in een persbericht. ‘De vraag is echter of er wel voldoende en/ of veilige stallingsmogelijkheden voor fietsen zijn. Helaas komt fietsendiefstal op de stations nog steeds veel voor.’

Geen OV in Sappemeer

Hij voegt eraan toe dat het 9300 inwoners tellende Sappemeer met het verdwijnen van het station vooralsnog helemaal verstoken blijft van openbaar vervoer. Lijnbussen zijn al langere tijd uit het Sappemeerster straatbeeld verdwenen. Blijft buurtbus lijn 515 over. Maar: ‘De bus op lijn 515 rijdt momenteel niet vanwege de coronabeperkingen.’

Hij wijst er bovendien op de OV-chipkaart niet geldig is in de buurtbus en 2 euro per rit moet worden betaald. ‘Verder is er plaats voor slechts acht personen en rijdt de eerste bus pas als iedereen al op school zit of aan het werk is.’

Zuidersma vindt het dan ook niet verrassend dat 30 procent van de geënquêteerden aangaf na 13 december met de auto naar zijn of haar bestemming te gaan. ‘Een slechte ontwikkeling voor het duurzaamheidsbeleid van de gemeente en provincie.’

‘Blijf stoppen op Sappemeer-Oost’

De oplossing volgens het platform? ‘Kom terug op de beslissing en verleng het station met een strook beton en een paar trottoirtegels en blijf stoppen op Sappemeer-Oost. Die paar minuten extra op het traject zal de economie en het milieu van Noord-Nederland niet schaden maar eerder verbeteren.’

Of: ‘Elk uur een verbinding met een lijnbus weer over het Westeind en Noordbroeksterstraat laten rijden richting en van Groningen.

menu