Vlnr Thijmen, Jaap, Lindsey en Elske: ,,Afschuwelijk dat er een leraar is vermoord.''

RSG De Borgen in Leek herdenkt onthoofde Samuel Paty: 'Het kan hier ook gebeuren'

Vlnr Thijmen, Jaap, Lindsey en Elske: ,,Afschuwelijk dat er een leraar is vermoord.'' Foto: DVHN

De vlag van RSG De Borgen in Leek wappert strak in de wind en hangt halfstok. Ter nagedachtenis aan de vermoorde Franse leraar Samuel Paty (47) en het belang van vrije meningsuiting.

,,Een collega geeft les, hij doet gewoon zijn werk en wordt daarom vermoord’’, zegt Dennis Volmer, directeur van Lindenborg in Leek. ,,Onbestaanbaar.’’ Reden voor RSG De Borgen op al haar locaties maandag de schoolvlag halfstok te hangen. ,,Iedereen ziet het en we gebruiken het om alle leerlingen uit te leggen van vrijheid van meningsuiting is.’’

Samuel Pay en profeet Mohammed

De Lindenborg is een van de noordelijke scholen die meedoet aan de oproep van de onderwijsministers Slob en Van Engelshoven aandacht te besteden aan de moord op de Franse geschiedenis- en aardrijkskundeleraar Samuel Paty (47). Hij werd na het tonen van een karikatuur van de profeet Mohammed onthoofd door een 18-jarige moslimextremist.

loading

Maatschappijleer

Gelijk na de moord, ruim twee weken geleden, bracht maatschappijleerdocent Danielle Sterkenburg (45) het in haar les gelijk ter sprake. ,,Hier kon ik natuurlijk niet omheen.’’ Ze vertelde over de aanslag op het satirische weekblad Charlie Hebdo. ,,Dat is nog maar vijf jaar geleden maar toen waren mijn leerlingen 11 jaar. Daar weten weinigen nog maar wat van.’’ En over de vrijheid van meningsuiting. ,,Dat je elkaar mag beledigen maar dat je nooit haat mag zaaien of mag oproepen tot geweld. Als je beledigd bent, kun je altijd naar de rechter stappen.’’

De leerlingen Thijmen (16), Jaap (15), Lindsey (16) en Elske (15) uit 4 havo vinden het ,,belachelijk dat de Franse leraar vanwege een les om het leven is gebracht.’’ Thijmen en Lindsey denken dat leraren bang worden en niet meer zeggen wat ze denken.

Vrijheid van meningsuiting

,,Hij liet die cartoon van Mohammed zien om duidelijk te maken wat vrijheid van meningsuiting is’’, zegt Jaap. ,,Hij had ook een plaatje van het christendom kunnen zijn.’’ Elske: ,,Hij heeft niemand willen beledigen.’’ Daarom vinden ze het goed dat hun school stil staat bij de moord op Paty. Thijmen: ,,Het had hier ook kunnen gebeuren. Het is mooi dat alle scholen vandaag op deze manier verbonden met elkaar zijn.’’

Eerst informeren en dan mening vormen

Sterkenburg vindt het haar taak leerlingen te informeren, een context en duiding te geven. ,,We zijn nu bijvoorbeeld bezig met het onderwerp rechtstaat. Bij het maken van een opdracht wil ik dat ze zoveel mogelijk bronnen gebruiken. Dat ze iets bekijken door de ogen van het slachtoffer maar ook van de dader, nabestaanden, politie, actiegroepen en noem maar op. Ze moeten zo goed mogelijk begrijpen wat er aan de hand is en dan pas een mening vormen.’’

Dader is ook een leerling

Volmer onderschrijft dat. ,,Blijf altijd in gesprek met mensen. Van welke geloofsovertuiging dan ook. Je moet voorkomen dat verhouddingen verharden.’’ Sterkenburg. ,,Wat beweegt iemand dit te doen? De dader was nog maar 18 jaar, een leeftijdgenoot van onze leerlingen.’’

menu