Bijna alle bussen door de binnenstad van Groningen rijden nu elektrisch

Q-link bussen van lijn 5 aan de laadpaal aan de Vossenburglaan in Ter Sluis (Meerstad). Foto: DvhN

Bijna alle bussen die door de (binnen)stad van Groningen rijden, zijn sinds deze week elektrisch.

Dat zou oorspronkelijk in december gebeuren, maar het lukte toen niet om alle geplande buslijnen te elektrificeren. Dat kwam omdat een deel van 59 elektrische Q-link bussen (voor de lijnen 3, 4 en 5) te laat werd afgeleverd.

Tot deze week reden er nog helemaal geen elektrische bussen op Q-link lijn 5 (Harkstede/ Meerstad - P+R Haren A28/ Annen) omdat de laadpaal in Annen nog steeds ontbreekt.

Stil

Nu een deel van de nieuwe bussen stil staat vanwege de coronacrisis (er rijden minder bussen), laadt Qbuzz extra bussen in Meerstad en Scharmer op. Die laadpalen stonden er al, maar werden nog niet gebruikt. Bij aankomst van de volgende bus stappen de chauffeurs over en komt de nieuwe aan de laadpaal te staan.

Daardoor is de paal in Annen tijdelijk niet nodig. Het systeem vergt extra mankracht en materieel. ,,Maar dat doen we graag om alvast ervaring op te doen en te voorkomen dat de nieuwe bussen onnodig stil staan’’, zegt Qbuzz woordvoerder Michel van der Mark.

Annen

Het leek erop dat lijn 5 op elektrische bussen moest wachten tot de laadpaal in Annen klaar was. Uit vrees voor overlast ondernamen buurtbewoners juridische stappen tegen de aanleg. Inmiddels heeft het OV-bureau Groningen Drenthe goede hoop dat de paal snel wordt geplaatst. Deze is alsnog hard nodig als de gewone dienstregeling weer in gebruik is.

Sinds de start van de nieuwe concessie in december rijdt Qbuzz in Groningen en Drenthe elektrisch met 164 bussen van verschillende merken stadsbussen (VDL), streekbussen (Ebusco) en de populaire Q-link lijnen 1-5 in en rond Groningen. Het bedrijf gaat later ook met twintig waterstofbussen rijden. Het overige deel van de vloot rijdt op HVO. Door de investering nam de CO 2 -uitstoot van de bussen met 90 procent af.

menu