Bus weer welkom op Zernike Campus in Groningen - na verbouwing van maanden

De steiger bij de Duisenberg-vijver wordt de centrale ontmoetingsplek op de Zernike Campus Groningen. Foto: DvhN

Na bijna vijf maanden reden de eerste bussen vrijdagmiddag weer hun oude route over de Zernike Campus in Groningen.

De busbaan langs het Zernikeplein was sinds april dicht. Gemeente en aannemer Oosterhof Holman grepen de gelegenheid aan om dit jaar een extra groot deel van de route aan te pakken toen universiteit en hogeschool compleet stil kwamen te liggen door de coronacrisis.

De bouwers hebben daar flink van geprofiteerd. ,,Er hoeft volgend jaar lang zoveel niet meer te gebeuren als gedacht’’, zeggen Theo Daalmeijer en Rob Meyer van de gemeente. De aanpak van de Zernikelaan was oorspronkelijk over drie jaar verdeeld.

Sommige klussen mochten alleen in de zomervakantie worden uitgevoerd om onderwijs en onderzoek niet te hinderen. De busbaan -Zernike behoort tot de drukste ov-bestemmingen- kon alleen in de vakantie dicht. Maar nu was er door de coronamaatregelen toch bijna niemand op de campus.

loading

Scherpe bochten aangepast

Op het Zernikeplein is het belangrijkste nu achter de rug: de scherpste kantjes zijn van de scherpe bochten af gehaald (ze zitten er nog wel in om het verkeer enigszins af te remmen).

Kabels en leidingen liggen -voor zover niet verlegd- veilig onder een betonnen wegdek. Dat heeft nu drie rijbanen zodat stilstaande bussen kunnen worden ingehaald. Fietsers delen het plein nog even met de bus: in de week van 7 september krijgen ze ook daar een eigen route.

Bij de verlengde haltes op het plein komen vooralsnog geen wachthokjes. Er is wel een soort tribune voorzien, maar die zit nog in de ontwerp-fase en komt pas in de loop van volgend jaar, volgens de oude planning.

Voor de busbaan is asfalt met witte steenslag gebruikt om de weg zo licht mogelijk te maken: een klimaatmaatregel tegen hittestress. Struiken langs de route moeten voorkomen dat studenten en medewerkers de busbaan buiten het plein oversteken.

Het Zernikeplein wordt shared space : bussen, wandelaars, fietsers en auto’s (voor zo ver toegestaan) delen het gebied. Rood-witte afzettingen geven alleen de komende weken nog even aan waar de bus precies wordt geacht te rijden. Fietsers krijgen volgend jaar een met plantenbakken aangegeven ‘natuurlijke’ route.

Fietspad aan één kant van de weg

Tot de Zernikelaan (vanaf Paddepoel gezien) is er voor fietsers nu aan één kant van de weg een fietspad. Dat wordt doorgetrokken tot aan het Kernfysisch Versneller Instituut aan het eind van de Zernikelaan. Het achterste deel is deze zomer ook al gereed gekomen en voorzien van twee voetpaden: een naast het fietspad en een slingerpad door het gras voor wie alle tijd heeft.

Tussen Zernikeplein en Kadijk is de aannemer alweer met de volgende fase bezig: ook daar komt dit jaar nog een fietspad. Het verkeer hoeft er deze keer niet voor om te rijden: in de berm is volgens de gemeente ruimte genoeg. Volgend jaar voltooit Oosterhof Holman de renovatie met het laatste deel van de Zernikelaan bij het busstation, dat ook meteen wordt vernieuwd.

loading

Vijver

Oosterhof Holman heeft dit jaar ook flink doorgewerkt bij de vijver, voor het witte Duisenberg gebouw. Een deel van de kade is verlaagd en boven het water komt overal een steiger, met trappen aan de noordkant. Het moet een groene ontmoetingsplek worden aan het water.

De constructie is klaar en wacht op de planken en de nieuwe verbinding met de wandelbrug. Volgens projectleider Daalmeyer komt de boulevard te laat voor de nazomer, maar wordt die wel volgens plan eind dit jaar opgeleverd. ,,Dan hebben we ook overal langs de Zernikelaan nieuwe bomen geplant. Dat doen we altijd pas tussen november en mei.’’ Voor de nieuwe inrichting en het (iets) verleggen van de weg sneuvelden eerder tientallen volwassen bomen.

menu