Vaste gasten dinercafé Soestdijk in Groningen halen groot bedrag op voor uitbaatster Roos Brinkman: 'Dit zag ik niet aankomen'

Roos Brinkman in DVHN Live over de problemen in de horeca.

Vaste gasten van dinercafé Soestdijk in Groningen hebben bij een crowdfundingsactie een groot bedrag opgehaald voor de redding van het café. Aanleiding was het verhaal van eigenaresse Roos Brinkman in DVHN Live op deze website.

Daarin vertelde Brinkman geëmotioneerd hoe zwaar ze het heeft door de coronacrisis. Ze nam café Soestdijk pas twee jaar geleden over en heeft nog weinig buffer om de lockdown door te komen.

'Het is zwaarder dan ze van te voren had gedacht'

'Hoi, wij zijn vaste gasten van Diner café Soestdijk', schreef mede-initiatiefnemer Hanna Postema vlak na de uitzending op de website gofundme.com . 'Deze week was Roos Brinkman, eigenaresse van Soestdijk, te gast bij het Dagblad van het Noorden. Daar werd haar gevraagd hoe het gaat in deze Coronacrisis. Ze gaf een eerlijk antwoord; het is echt heel zwaar. Het is zwaarder dan ze van te voren had gedacht.'

'Roos vecht als beginnend ondernemer elke dag voor haar zaak, maar het wordt steeds moeilijker. Met name omdat er nog steeds geen perspectief is en er te weinig steun komt vanuit de overheid. De lockdown duurt veel te lang en de reserves zijn op. Ze wil zó graag in 2021 weer volop open! Helpt u ons mee?'

'Dit was niet mijn bedoeling'

Vijf dagen na de oproep van de stamgasten staat de teller op 15.385 euro. ,,Dat is in de praktijk geloof ik wel iets minder'', relativeert Brinkman. ,,Iemand had een tikfoutje gemaakt.''

Maar wat haar betreft, maakt het niet zoveel uit hoe hoog het bedrag uiteindelijk wordt. ,,In het begin had ik er een beetje moeite mee. Ik heb altijd alles zelf gedaan, heb zelf gespaard om De Soest te kunnen overnemen. Ik wil niet om geld bedelen, ik zou dit nooit gedaan hebben. Toen ik in DVHN Live zei dat we meer steun moesten krijgen, doelde ik alleen op de overheid. Dit zag ik niet aankomen.''

Toch is ze na de eerste aarzeling blij met de actie. ,,Ik moet het gewoon anders bekijken. Het geld is niet voor mij, maar voor 'De Soest'. Het is een compliment voor mij, maar ook voor mijn voorgangers Herman Ensing en Jan Bas van Aalderen, dat de gasten zich zo met dit café verbonden voelen, dat ze deze actie starten.''

'Altijd positief'

Bovendien bleek de actie ook een uitkomst voor gasten of oud-gasten van haar café die niet in Groningen wonen. ,,Er waren mensen die zeiden dat ze het zo jammer vonden dat ze geen maaltijd bij me konden bestellen omdat ze te ver weg wonen. Die zijn blij dat ze ons nu toch kunnen steunen.''

De onderneemster moest tijdens de uitzending moeite doen om haar tranen te bedwingen. ,,Dat is niks voor mij, ik ben altijd positief. Ik wilde dat ook helemaal niet. Maar ik heb daarna heel veel reacties gekregen. Misschien maakte het wel extra veel indruk omdat mensen me nooit zo zien.''

,,De reacties en de crowdfundingsactie zijn iets positiefs bij al het negatieve. Ik was er echt niet op uit. Maar eigenlijk is het alleen maar mooi.''

loading

menu