OV-bedrijven voeren hun nieuwe dienstregeling dit jaar niet allemaal op hetzelfde moment in. Dat leidt hier en daar tot verrassingen.

OV-gebruikers doen er de laatste drie weken van het jaar goed aan om niet op de automatische piloot naar de bushalte of het treinstation te gaan, maar vooraf goed te kijken of hun voorgenomen tripje nog net zo gaat als ze gewend zijn.

Dat geldt vooral rond treinstations (zoals die van Winschoten, Scheemda, Veendam en Zuidbroek) en rond de provinciegrenzen van Groningen en Drenthe waar verschillende busbedrijven rijden.

De wijziging is in veel gevallen tijdelijk en ontstaat omdat Arriva op 13 december de dienstregeling voor 2021 introduceert en Qbuzz op 3 januari. Even uitkijken dus, als je rond middernacht met de bus van Assen naar Smilde wilt: de laatste bus kan weg zijn...

Niet iedereen profiteert van tijdwinst

Door de verschillende invoering profiteert ook niet iedereen meteen van de tijdwinst die Arriva met z’n nieuwe dienstregeling (nieuwe sneltrein naar Winschoten, extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden) belooft.

Die winst is er wel, bijvoorbeeld voor reizigers van de stoptreinen tussen Groningen en Leeuwarden. Die is straks 5 minuten korter onderweg en profiteert daarmee het meest van de grote investeringen in de spoorlijn. De sneltrein (straks zijn er onderdag 2 per uur) doet juist een minuut langer over het traject, maar stoppen ook een keer extra (altijd in Veenwouden en afwisselend in Zuidhorn en Buitenpost).

13 december of 3 januari

Volgens Michel van der Mark van Qbuzz hebben busbedrijven landelijk in principe voor 3 januari gekozen. Treinbedrijven houden vast aan de Europese spoorafspraak om de nieuwe dienstregeling in te voeren op de zondag na de tweede zaterdag van december. Dat deden veel busbedrijven tot dusver meestal ook (al wil bijna iedereen in de praktijk het liefst na de zomer veranderen).

Aan de grenzen van Groningen en Drenthe doen de bussen in Friesland (Arriva) en Overijssel (Syntus) nog steeds met de trein mee: zij veranderen de dienstregeling op 13 december. Dan vervalt bijvoorbeeld de buslijn 40 van Syntus (Steenwijk- Meppel door Nijeveen). En vervalt de laatste bus van Arriva van Assen naar Smilde. Dat vervoer neemt Qbuzz meteen (Nijeveen) of op 3 januari (Smilde) over.

Corona

Dat Qbuzz voor 3 januari kiest (het bedrijf heeft ook tien treinen) heeft volgens Van der Mark vooral te maken met corona. ,,We zijn lang met de overheid in gesprek geweest over wat er volgend jaar mogelijk is, nu de crisis voortduurt. Vervolgens heeft het veel tijd gekost om daar een dienstregeling voor te maken die we snel kunnen aanpassen aan de actuele situatie. Daar hadden we nu meer tijd voor.’’

Het bedrijf maakt later deze maand de preciese veranderingen bekend. Het OV-bureau liet eerder al weten dat circa 5 procent wordt bezuinigd, vooral op frequentie. Basis streeklijnen blijven een of twee keer per uur rijden, Q-link bussen en Qliners in de spits vier keer per uur.

Nog meer aanpassingen

Reizigers van Qbuzz krijgen in de kerstvakantie te maken met de zomerdienstregeling. ,,Dat klinkt nu raar dat we die zo noemen, maar het is eigenlijk de lange vakantiedienstregeling. In korte vakanties reden we minder dan normaal, maar meer dan in de zomer. Dat hoeft nu niet omdat er minder reizigers zijn. De regeling hangt ook nog in de bushokjes.’’

Opmerkelijk: Vanwege de zomerdienstregeling (en werkzaamheden die toen plaatsvonden maar nu al lang zijn afgerond) moeten passagiers van lijn 65 (Groningen - Zoutkamp) in de kerstvakantie overstappen in Winsum.

,,We konden in de zomer geen gebruik maken van de N361, die toen werd gerenoveerd. Bussen reden vanuit Winsum. Als we dat nu veranderen, moeten we alsnog de roosters van alle chauffeurs en bussen anders indelen. Daarom voegen we nu een pendelbus tussen Groningen en Winsum toe. Dan rijden we gewoon en moeten doorgaande passagiers alleen even overstappen.’’

Nieuwe concessie

De invoering door Arriva van de sneltrein naar Winschoten en de extra sneltrein naar Leeuwarden vanuit Groningen (er rijden ‘s avonds ook meer Arriva treinen) is voor treinreizigers een van de grootste veranderingen dit jaar. Aan de uitbreiding van het spoor (oa verdubbeling Hoogkerk- Zuidhorn en Paterswoldsewegtunnel in Groningen) is ruim twee jaar gewerkt. De extraatjes hebben te maken met de nieuwe concessie die op 13 december ingaat.

Station en spoorboekje verdwijnen

Sappemeer Oost is landelijk het enige station dat verdwijnt. NS meldde dinsdag dat 99 procent van haar reizigers dit jaar niets of nauwelijks iets merkt van de nieuwe dienstregeling.

Daardoor, en omdat er door corona veel minder reizigers zijn, geven reizigersvereniging ROVER en Treinreiziger.nl hun papieren spoorboekje dit jaar niet uit. Ze deden dat sinds 2013 op verzoek van treinreizigers die vanaf 2010 het NS spoorboekje misten. De uitgevers hopen volgend jaar een nieuwe versie op de markt te brengen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen