Duitsers bouwen betoncentrale voor nieuw Hoofdstation in Groningen

Op het voormalige stationsemplacement aan de zuidkant van het Hoofdstation in Groningen staat een betoncentrale klaar (de gele silo's) voor de nieuwbouw die binnenkort begint. Foto: DvhN

Op het voormalige stationsemplacement van Groningen is een betoncentrale in aanbouw voor het nieuwe Hoofdstation. De installatie maakt duidelijk dat er veel beton het grote project nodig is.

De centrale is de afgelopen weken opgebouwd door de Nederlandse tak van het Duitse bouwbedrijf Züblin. Er was een flinke fundering voor nodig. De bouw daarvan was een van de eerste werkzaamheden voor de nieuwbouw, nadat er in het gebied jarenlang voornamelijk is gesloopt.

Een deel van het sloopmateriaal is in een puinbreker geschikt gemaakt om als fundering te gebruiken voor de bouwkuip en tijdelijke bouwwegen. Om verkeershinder in de stad te voorkomen, mag vrachtverkeer vanaf de westelijke ringweg een stukje over de busbaan naar het bouwterrein rijden.

Ondergronds

De vernieuwing van het station begint binnenkort officieel en zal een paar jaar duren. Een groot deel van de werkzaamheden en het benodigde beton verdwijnt onder de grond. Het is nodig voor de drie tunnels die straks onder de sporen doorgaan (voetgangerspassage, fietsers, bustunnel), de nieuwe ondergrondse fietsenstalling en nieuwe perrons.

Züblin, een van de hoofdaannemers van de nieuwe Zuidelijke Ringweg, heeft bij het station de rol van onderaannemer. Het bedrijf is ingehuurd door Strukton, dat zowel het station vernieuwt als de spoortechnische werkzaamheden uitvoert.

Muziekcentrum

De voetgangerspassage, die met (rol)trappen toegankelijk is achter het historische stationsgebouw (de bouwplaats is daar afgetimmerd), eindigt/begint aan de zuidkant op een verdiept plein. Bij die nieuwe zuidentree, waar Groningen voor de toekomst een nieuw muziekcentrum voorziet, komen nieuwe treinperrons voor NS en een busstation op de fietsenstalling.

De fietstunnel begint bij de rotonde in de huidige ondergrondse fietsenstalling en loopt onder het stationsgebouw door. Wat er gebeurt met het busstation aan de voorkant, is nog onduidelijk.

Met de grote verbouwing breidt de provincie de capaciteit van het station flink uit. Het verandert deels van een kopstation in een station met doorgaande sporen. Regionale treinen uit Delfzijl, Eemshaven en Leeuwarden rijden straks door naar Veendam, Winschoten (Weener) en station Europapark. De treinen uit Delfzijl en Veendam verliezen de aansluiting op NS treinen. Met de Lelylijn is nog geen rekening gehouden.

menu