Groningen en Drenthe bezuinigen 4 miljoen op OV; deze week 10 procent minder reizigers

Een Q-link bus naar Leek op de Grote Markt in Groningen. Extra spitsritten zijn voorlopig niet nodig, meent het OV-bureau Groningen Drenthe. Foto: DvhN

Het OV-bureau Groningen Drenthe bezuinigt volgend jaar tenminste 4 miljoen euro op het openbare vervoer. Verdere bezuinigingen liggen op de loer.

Bestuurder Cees Bijl, gedeputeerde voor de PvdA in Drenthe, zei dinsdagavond dat het bureau 2021 vooralsnog ingaat met een optimistisch scenario. De bijbehorende bezuiniging, die volgens Wilko Mol van het OV-bureau vooral uitzendkrachten treft, valt volgens Bijl in de categorie ‘jammer, maar het is niet anders’.

Wat gaat er gebeuren?

  • Qliner en Q-link een tandje minder (met name minder spitsritten, overdag minstens 4x/uur -inclusief Qliner 304 naar Drachten, Q-link 6 niet meer naar Haren).
  • Minder studentenlijnen (zoals lijn 15 en streeklijnen naar Zernike).
  • Basis streeklijnen handhaven.
  • Efficiënter rijden op een aantal plekken (niet meer dwars door wijken of dorpen zoals Ommelanderwijk, in Emmen door combinatie stads- en streeklijnen- Q-link 12 wordt opgeheven, de uitbreiding van Qliner 304 wordt mede mogelijk door beperking streeklijn 189).
  • Waar mogelijk kleinere bussen laten rijden.
  • Beperkt aantal reizigers verwijzen naar Hubtaxi.
  • Meer bussen langs ziekenhuizen in Emmen. Hoogeveen en Scheemda.
  • Dienstregeling in 2021 gemakkelijk aanpassen.

Geen inbreng

Het dagelijks bestuur vertelde statenleden en gemeenteraadsleden uit Groningen dinsdagavond dat dit de enige manier is om niet meteen de kern van het zorgvuldig opgebouwde OV-netwerk af te breken.

De politiek heeft geen inbreng meer in de plannen. Daar is geen tijd voor. Volgens Mol komen er volgend jaar verschillende momenten waarop ze kunnen/ moeten worden bijgesteld.

Of dat in negatieve of positieve zin is, durft hij niet te voorspellen. ,,We weten doodeenvoudig niet hoe de rijksvergoeding voor 2021 er precies uit ziet en evenmin wanneer de reizigers terugkomen.’’ In het begin van de crisis daalde het percentage tot 8 à 10 procent.

loading

Actuele daling

Qbuzz zat vorige week op zo’n 60 procent van het aantal reizigers van vorig jaar. ,,Voor de begroting van 2021 mikken we vooralsnog op 78 procent, maar of we dat halen? Deze week is het percentage door de nieuwste maatregelen alweer met tien procent gedaald’’, aldus Mol.

Bij de bezuiniging gaat het grotendeels om de extra spitsritten van de populairste buslijnen (Qliners en Q-link lijnen). De meeste basislijnen blijven in takt, hier en daar worden buslijnen gecombineerd (bijvoorbeeld rond Klazienaveen, waar de enige Q-link buslijn 12 van Drenthe verdwijnt) of versneld, bijvoorbeeld door ze in Groningen niet meer door wijken als Coendersborg, Paddepoel Noord en Selwerd te laten slingeren.

Verlies vervoerbedrijven

De overheid betaalt het OV dit jaar normaal door op voorwaarde dat de vervoerders een verlies van 5 à 7 procent nemen. Die gingen daarmee akkoord, maar willen dat volgend jaar niet meer doen.

Ze moeten de vergoeding voor dit jaar overigens nog ontvangen: die is nog niet goedgekeurd door de EU, maar Mol vertrouwt er wel op dat dat goedkomt. Volgens hem kunnen vervoerbedrijven rekenen op extra steun als ze in grote financiële moeilijkheden belanden.

Het rijk heeft het OV in Nederland ook voor de eerste helft van 2021 een beschikbaarheidsvergoeding toegezegd. Mol noemt het overeind houden van de basislijnen noodzakelijk voor het platteland.

,,We moeten bezuinigen, maar in drukke steden in de Randstad kun je gemakkelijker een frequentie van 12 naar 6 keer per uur halveren, dan een bus weghalen die maar 1 keer per uur rijdt. Dan haal je het hele OV-systeem onderuit. Gelukkig hoeft dat nu nog niet.’’ Volgens Mol is nog niet helemaal duidelijk of Qbuzz volgend jaar nog wel alle bussen nodig heeft.

menu