Groningen trekt stekker na eeuw uit harddraverij op Stadspark, renvereniging woedend

Volgens de gemeente Groningen zit de paardensport te veel in de weg bij de ontwikkeling van de drafbaan als evenemententerrein. Foto: Bas Huybers - Huybers.com

De gemeente Groningen trekt per 2021 de stekker uit de drafbaan op het Stadspark. De Koninklijke Harddraverij- en Renvereniging Groningen is woedend: ,,Hier wordt een traditie van meer dan een eeuw de nek omgedraaid.’’

Volgens de gemeente zit de paardensport te veel in de weg bij de ontwikkeling van de drafbaan als evenemententerrein. Vooral de sintelbaan waarop de koersen worden verreden, is een steeds grotere hindernis bij de organisatie van grootschalige popconcerten en evenementen als de Hullabaloo- en Bevrijdingsfestivals.

De KHRV (opgericht in 1898 en sinds 1922 actief op het Stadspark) kreeg deze maand van wethouder Inge Jongman te horen dat de gemeente de huur al met ingang van volgend jaar wil opzeggen. De vereniging beraadt zich samen met de landelijke koepelorganisatie Stichting Nederlandse Draf en Rensport (NDR) op de juridische mogelijkheden om dat nog tegen te houden.

Het kost het te veel geld om de baan zodanig aan te passen dat evenementenorganisatoren op het terrein goed uit de voeten kunnen, schrijft Jongman ook in een toelichting aan de gemeenteraad. De zeven koersen die de KHRV jaarlijks in het Stadspark houdt, trekken te weinig publiek om investeringen van tienduizenden euro’s te rechtvaardigen.

KHRV-woordvoerder Kees de Bock is diep teleurgesteld. De vereniging was al bang voor een sterfhuisconstructie sinds de gemeente in 2014 terugschakelde naar een minimaal onderhoudsniveau voor de drafbaan. ,,Maar we dachten het tij nog te kunnen keren. Met een nieuw bestuur hebben we vorig jaar flinke winst geboekt in bezoekersaantallen, omzet en sponsoring.’’

Het achterstallig onderhoud is inmiddels zo hoog opgelopen dat ‘Groningen’ zelfs het nieuwe drafseizoen niet meer leek te halen. De NDR heeft de zogeheten ‘jurybaan’ afgekeurd. Daar zitten zoveel kuilen en gaten in dat het niet meer veilig is voor de jurywagens die met 60 kilometer per uur met de paarden oprijden aan de binnenkant van de drafbaan om te controleren dat de koers volgens de spelregels verloopt.

De KHRV probeert de jurybaan nu met man en macht op te lappen met nieuw asfalt om nog voor de start van het seizoen op 15 maart te voldoen aan de eisen van de NDR. Volledige reparatie kost volgens de gemeente zeker 50.000 euro. Veel meer dan de 10 mille die de vereniging jaarlijks krijgt voor onderhoudswerk aan de baan.

‘Groningen’ behoort tot de vier laatst overgebleven professionele A-banen van de NDR, samen met Duindigt, Alkmaar en Wolvega. De drafsport zit al jaren in de klad in Nederland: de races trekken steeds minder publiek en ook wagen bezoekers minder vaak een gokje. Ook in Groningen was het jarenlang kwakkelen, maar in 2019 zag de KHRV een verdubbeling naar 600 betalende bezoekers per koers en 20 procent omzetgroei tot 33.000 euro.

,,Wij hebben laten zien dat er best leven in de baan valt te krijgen’’, stelt De Bock. ,,Maar dan moeten we wel twee, drie jaar de tijd krijgen. Het is zuur dat ons dat niet wordt gegund. Wij zien het belang van evenementen die 60.000 bezoekers trekken, maar we zijn niet met de gemeente eens dat wij daarvoor moeten wijken. Als je het daartegen afzet, kan je élke sportclub in de stad opdoeken. Dat haalt zelfs FC Groningen niet.’’

De plannen van de gemeente raakt volgens De Bock niet alleen honderden liefhebbers in de regio, maar ook een groot aantal renstallen in de wijde regio rond de stad. Voor noordelijke fokkers en trainers zijn de koersen in het Stadspark een podium om de kost te verdienen. ,,Er hangt een hele economie rondom de baan. Daarvan zien we geen enkel besef bij de gemeente.’’

Om evenementenorganisaties maar ook de veiligheidsdiensten goede toegang tot het terrein te geven, moet de drafbaan volgens de gemeente eigenlijk worden geasfalteerd of liever nog verdwijnen. Beide opties betekenen de doodsteek voor de draverij. Nu moet de sintelbaan voor elk evenement worden afgedekt met stalen rijplaten. Ook het juryhuisje op het terrein staat volgens de gemeente vaak in de weg.

De Bock zet grote vraagtekens bij de argumentatie van de gemeente. ,,De combinatie van de drafbaan met evenementen levert in de praktijk nauwelijks problemen op. De wisselwerking met organisatoren is prima. Er is geen enkele reden waarom wij met zeven koersen niet samen zou kunnen met een stuk of tien evenementen per jaar. Je kunt het ook omdraaien: grote publiekstrekkers kunnen ook bijdragen aan behoud van de drafbaan. Wat wij kwijt zijn aan onderhoud is ‘peanuts’ voor zulke grote jongens.’’

Volgens de brief aan de raad zou de KHRV een nieuwe toekomst moeten zoeken door aan te sluiten bij de drafbaan in Wolvega of bij de stichting Westerkwartier Paardenkwartier. ,,Dat is alsof je je kind uit het huis zet en zegt: maar misschien ben je wel welkom bij de buren’’, reageert De Bock.

,,Bovendien suggereert de gemeente bij de politiek dat ze met ons meedenkt, terwijl beide opties niet serieus zijn te nemen. Het paardensportcentrum in Tolbert richt zich op heel andere hippische takken. En Wolvega is de top van de drafsport, een heel ander niveau dan bij ons. Je vraagt FC Groningen ook niet om te fuseren met Ajax.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Stad
menu