Deze oprit gaat vrijdag voor ruim vier weken en vijf weekenden dicht.

Hans Vissers over sluiting belangrijke oprit Ringweg Groningen: 'Verkeer en inwoners merken er weinig van'

Deze oprit gaat vrijdag voor ruim vier weken en vijf weekenden dicht. Beeld: Google Maps

Een belangrijke schakel in de ringweg van Groningen gaat vrijdagavond 6 november voor bijna vier weken dicht. Dat is lang, maar verkeer en inwoners zullen er betrekkelijk weinig van merken.

,,De verwachting is meer dan een inschatting. We kunnen dat mede op basis van ervaring zo voorspellen. Die is inmiddels best groot met de bouw van de nieuwe zuidelijke ringweg’’, zegt Hans Vissers van Groningen Bereikbaar.

De afsluiting van de verbindingsweg van het Vrijheidsplein (de rotonde bij Martiniplaza) naar het Julianaplein is nodig voor het verplaatsen van de toerit . Vanaf maandagochtend 7 december kan het verkeer pas weer de A7 oprijden vanaf de westelijke ringweg en de Laan Corpus den Hoorn.

Drukke route

De verbindingsweg is onderdeel van een drukke route. Actuele tellingen zijn er niet, maar de laatste tijd was het vooral in de avondspits alweer bijna net zo druk als voor de coronacrisis. Toen gebruikten pakweg 11.000 voertuigen de route dagelijks, in het drukste uur van de avondspits passeerden er gemiddeld zo’n 1200 voertuigen. Ze moeten allemaal een andere route zoeken. De officiële omleidingen (vanaf het Vrijheidsplein over de A7 naar Hoogkerk en terug of via de oostelijke ringweg voor weggebruikers vanuit de richting Zuidhorn) hakken erin met een kilometer of 6, 7 omrijden.

Vissers verwacht dat weggebruikers die vanuit of bij de binnenstad vertrekken, een alternatieve route kiezen. ,,Als je bij de Westerhaven bent, ga je niet eerst via het Hoendiep en de ringweg naar het Vrijheidsplein. Dan rij je via de Eendrachtskade en het Emmaviaduct. Dat noemen we ook geen sluipverkeer. Doorgaand verkeer tussen Zuidhorn en Assen kan, linksom of rechtsom, altijd sneller via de ring.’’

Weggebruikers zijn al gewaarschuwd en krijgen vanaf verschillende plekken informatie over de omleiding. Met al dan niet tijdelijke afsluitingen (de afgelopen weken ook van de weg tussen de N7 noord en het Martini Ziekenhuis en de Leonard Springerlaan bij Martiniplaza) lijkt het opeens een stuk drukker met werkzaamheden rond de ringweg in de stad.

Coronarust helpt mee

,,Maar we hebben ook al een complete zomerstremming van de zuidelijke ringweg gehad en we weten inmiddels wel zo’n beetje hoe het gaat’’, zegt Vissers. Volgens hem reageert de stad begripvol op de situatie. ,,In het algemeen krijgen we behoorlijk wat begrip voor de hinder. Dat komt omdat de gevolgen voor het verkeer en de bereikbaarheid tot dusver meevallen. De tijdelijke weg kan meer verkeer aan dan we hadden gevreesd en corona helpt natuurlijk ook, al was de avondspits voor de laatste beperkingen alweer aardig terug op het oude niveau.‘’

Door de relatieve coronarust durfde Groningen Bereikbaar het onlangs wel aan om een tweedaagse stremming van de Europaweg te verplaatsen naar de zondag en de maandag, in plaats van de zaterdag en de zondag. ,,Dat hebben we een keer geprobeerd op verzoek van het bedrijfsleven, dat op zaterdag de drukste dag heeft. Het was succesvol, een herhaling hangt af van wat er met de verkeerscijfers gebeurt. Overigens was dat helemaal een interessant weekend. Normaal hadden we er nooit toestemming voor gegeven omdat FC Groningen tegen Ajax speelde. Doordat daar niemand naartoe mocht, kon het toch doorgaan.’’

Er gaat altijd wat fout

Ondanks alle tevredenheid loopt er in de praktijk toch nog wel eens wat mis, zegt Vissers. ,,Als er een bord verkeerd staat of omvalt, gaan er dingen fout. Die dingen gebeuren altijd bij zo’n complex werk met zoveel partijen en mensen. Maar we zetten dat snel recht en krijgen weinig klachten. Ik heb bijvoorbeeld niet de indruk dat de recente afsluiting van de Leonard Springerlaan (bij Martiniplaza) problemen heeft gegeven.’’

Volgens hem verbindt Groningen Bereikbaar strenge voorwaarden aan een stremming en is er voortdurend overleg over. ,,We zitten minstens elke drie weken met Combinatie Herepoort en de projectorganisatie Aanpak Ring Zuid aan tafel over de gevolgen van de bouw. We wisten vooraf dat de weg niet zonder hinder kan worden aangelegd en dat snapt iedereen ook. Aan de bereikbaarheid zijn bij de aanbesteding eisen gesteld en in het contract opgenomen. Die worden steeds gedetailleerder naarmate het werk vordert en er meer grip komt op wat waar op welk moment moet gebeuren.’’

Wat gebeurt er bij een stremmingsverzoek?

Vissers: ,,Wij willen technische uitleg waarom een stremming, zoals in dit geval, vier weken moet duren. Daarnaast willen we vroegtijdig doorrekenen of het verkeer op de aangegeven omrijroutes wel doorstroomt. We leggen de planning naast andere werkzaamheden met impact op het verkeer in de stad, zoals asfalteren, bruggenonderhoud en bijvoorbeeld ook voor de spoorzone. Dat is best ingewikkeld, en de planning verschuift ook wel eens.’’

Volgens Vissers gaat het licht op rood als verschillende projecten elkaar dwarszitten. Zo wordt asfalteren op de omleidingsroute van een ander project, niet getolereerd. ,,Dan overleggen we of een van de twee projecten een weekje of maandje kan worden verschoven. Als dat niet lukt en een project wat ons betreft echt niet door de beugel kan, zou Groningen Bereikbaar het kunnen verbieden. Dat hebben de wegbeheerders samen afgesproken, maar het is gelukkig nog niet voorgekomen.’’ Is er eenmaal toestemming, dan volgt het zogenaamde uitvoeringsoverleg waarbij ook hulpverleningsdiensten en Qbuzz aanschuiven.

Pluim voor Herepoort

Herepoort krijgt van Vissers een dikke pluim. ,,We zijn tevreden over de goede harmonie en de goede samenwerking. De aannemer heeft ons verkeersmodel dat redelijk goed voorspelt waar het verkeer bij een stremming naartoe gaat en waar mogelijk knelpunten ontstaan. Er zit een deskundige club die voor ons een goede gesprekspartner is. We zoeken samen naar oplossingen om de doorstroming op gang te houden. Zoals het aanpassen van verkeerslichten of tijdelijk verbieden van afslaand verkeer. Het doseerlicht op het Emmaviaduct is daar ook een voorbeeld van. Dat voorkomt dat het verkeer op het volgende kruispunt vastloopt.’’

menu