De bouw van de nieuwe Zuidelijke Ringweg bij DUO, waar de weg in een tunnel komt te liggen. Combinatie Herepoort gaat voorlopig alleen verder met bouwdelen die echt niet kunnen wachten.

Herepoort laat bewust klussen voor ringweg in Groningen liggen, oppositie Provinciale Staten eist spoeddebat

De bouw van de nieuwe Zuidelijke Ringweg bij DUO, waar de weg in een tunnel komt te liggen. Combinatie Herepoort gaat voorlopig alleen verder met bouwdelen die echt niet kunnen wachten. Foto: Jaspar Moulijn

De oppositie in Provinciale Staten van Groningen vreest wederom vertraging bij de bouw van de nieuwe Zuidelijke Ringweg in Groningen, nu bouwer Combinatie Herepoort bewust klussen laat liggen. Partijen willen een spoeddebat.

Zo lang het vergoedingensysteem niet is aangepast, zegt Bouwer Herepoort alleen nog maar werkzaamheden voor de nieuwe ringweg uit te voeren die beslist niet kunnen worden uitgesteld.

Volgens woordvoerder Bert Kramer kan Herepoort zich niet meer alle werkzaamheden permitteren. ,,In afwachting van een nieuwe vaststellingsovereenkomst krijgen we allerlei kosten niet vergoed. Dat kunnen we wel een maandje volhouden, maar er wordt nu al sinds juli over gepraat. We zijn geen bank en kunnen het project niet onbeperkt blijven voorfinancieren.’’

Taskforce

Een Taskforce met hooggeplaatste vertegenwoordigers van de bouwer en projectorganisatie Aanpak Ring Zuid (ARZ) onderhandelt sinds begin juli over de financiële afwikkeling van een principe akkoord over het hervatten van de bouw. Gedeputeerde Fleur Gräper (D66), voorzitter van ARZ, voorspelde bij de presentatie dat de handtekeningen aan het eind van de zomer gezet zouden zijn, maar dat is nog steeds niet het geval.

Ze meldde direct dat de bouw drie jaar langer zou duren en begin 2024 wordt opgeleverd. De meerkosten werden niet genoemd. Die bedragen waarschijnlijk een paar honderd miljoen euro. Als de provincie dat moet betalen, lijkt dat ten koste te gaan van de geplande aanleg en verbetering van de spoorlijnen naar Stadskanaal en Duitsland, en de verdubbeling van de autoweg N33. Gräper wil dat Rijkswaterstaat bijpast. De dienst, met gemeente en provincie partner van ARZ en verantwoordelijk voor de weg en de nieuwbouwcontracten, weigert.

Opvallen

Het werk dat Herepoort laat liggen, zal veel weggebruikers en omwonenden overigens niet snel opvallen. Het gaat onder meer om de openstelling van de extra rijstrook op knooppunt Westerbroek, onderhoud aan bestaande viaducten, het graven van proefsleuven en het voorbelasten van toekomstige op- en afritten.

Grote en in het oog springende delen van de bouw gaan wel gewoon door, terwijl de financiële afrekening daarvan ook nog op de oude manier plaatsvindt. Herepoort weegt dat niet alleen af tegen de dreiging van boetes, die op het bedrijf afkomen als de nieuwe weg niet op tijd klaar is. Kramer: ,,We willen elkaar niet pesten, houden ons aan de afspraken en doen er alles aan om de mijlpalen te halen.’’

Deadline

De belangrijke nieuwe afrit naar Eemspoort gaat dit weekeinde volgens plan open. Er wordt zeker hard doorgewerkt aan bouwdelen die onder tijdsdruk staan vanwege een deadline (een tunneldeel moet voor Hemelvaart klaar zijn omdat het spoor alleen dan dicht mag), de voortgang (tijdelijke wegen scheppen bouwruimte voor later) of procedures (alleen bouwen tijdens de winterslaap van vleermuizen).

Aanpak Ring Zuid is niet onder de indruk van de gedeeltelijke bouwstop. ,,Het bedrijf moet zelf weten in welke volgorde zij bouwt. Als de weg maar op tijd klaar is’’, zegt woordvoerder Nicolette Boelens.

Treurig

Kees Frenay, Statenlid voor de SP, spreekt van een treurige situatie. ,,De aannemer loopt weg, tenminste een beetje. Ik denk dat hij de druk wat opvoert. Of het klapt nu echt, of het vertraagt nog verder. We weten het eigenlijk niet. Maar dit brengt realisatie niet dichterbij. Het is een treurig signaal dat de onderhandelingen niet vlotten, terwijl we met smart wachten op helderheid.’’

De oppositie in provinciale staten keurde deze week de provinciale begroting af vanwege alle onduidelijkheid over de gevolgen van het dreigende ringwegdebacle.

Oplossing

,,Tijdens de aanbesteding hebben allerlei mensen elkaar voor de gek zitten houden, zitten slapen of zich rijk gerekend. Voor onze geschiedschrijving is het misschien interessant om een keer uit te zoeken wie daar verantwoordelijk voor is geweest, maar het is nu tijd voor een oplossing. In plaats daarvan zijn in dit project de stellingen betrokken, staan mensen met de koppen tegenover elkaar, is twee jaar gebakkeleid en weet nog steeds weet niemand hoeveel het project moet kosten. We zijn een fuik ingezwommen en de gedeputeerde zit tussen Rijkswaterstaat en Combinatie Herepoort in een niet te benijden positie. Het is hoog tijd dat er duidelijkheid komt.’’

Volgens Frenay kan de provincie de ringweg maar op één manier benaderen. ,,Je moet een fatsoenlijke calculatie maken. Op basis daarvan maak je een deal, ga je aan de slag en pak je je verlies. En als je constateert dat je het niet kunt betalen, moet je het plan in tijd uitstellen of versoberen. Daar willen wij het al heel lang graag met de gedeputeerde over hebben. Hopelijk vindt ze nu zelf ook dat het tijd is.’’

menu