Het is stil op straat, maar er rijden meer auto's dan je zou verwachten. De mensen doen er hun boodschappen mee

Verkeers'drukte' in de middagspits van Goede Vrijdag 2020, op de N7 bij knooppunt Westerbroek in Groningen. Foto: DvhN

Het autogebruik in en rond de stad Groningen is gehalveerd en flink veranderd. De helft van de automobilisten rijdt nu nog maar één of twee dagen per week. Voornaamste reden: boodschappen doen.

Het verkeer is op werkdagen in de ochtendspits met 60 procent afgenomen, ‘s middags met 40 procent. Gemiddeld is er 55 procent minder verkeer op een gemiddelde werkdag. Verkeerskundige Edwin Papjes van Groningen Bereikbaar ziet deze veranderingen op alle bijna 150 telpunten in en rond Groningen terug.

Ringweg

De zuidelijke ringweg is nog steeds de drukte plek van de stad. Daar nam het verkeer met gemiddeld 30 procent af sinds het begin van de coronacrisis. ,,Verkeer is net water. De zijtakjes drogen op, maar de hoofdader heeft de minst forse daling’’, zegt Papjes.

Volgens hem is de invloed van thuis werken enorm. ,,Ruim 40 procent van de afname was in de week van 8 maart al bereikt. Na de toespraak van Rutte en de sluiting van restaurants volgde de rest.’’

Volgers

Ruim 500 volgers van Groningen Bereikbaar op sociale media geven in een enquête aan dat hun reisgedrag drastisch is veranderd. Voor 40 procent van hen is boodschappen het voornaamste doel om in de auto te stappen. Daarna volgen woon-werk verkeer (29 procent), privé bezoeken (10 procent) en zakelijk verkeer, recreatie of ‘anders’ (telkens 7 procent).

Van de automobilisten zegt 48 procent nog maar één of twee dagen in de week auto te rijden, anderen doen dat 3- 5 dagen (38 procent) en slechts 14 procent dagelijks. De poll is opgezet omdat Groningen Bereikbaar opkeek van de telcijfers. Weggebruikers kunnen tot en met woensdag 15 april meedoen aan het onderzoek.

Stilte

Papjes: ,,Aan de stilte op straat en de lege bussen (het aantal passagiers in het openbaar vervoer is minder dan 10 procent van wat het was) merk je dat het woon-werk verkeer is ingeklapt. Door het wegblijven van scholieren en studenten wisten we dat het percentage busreizigers iets meer zou afnemen dan, maar in verhouding rijden er nog best veel auto’s. Meer dan je zou verwachten bij een gelijkmatige terugval. Via de enquête proberen we er achter te komen hoe dat kan.’’

Boodschappen dus. ,,Mensen maken ook vaker een ritje om de accu op peil te houden of er even op uit te zijn. Ze geven aan dat met de auto prettiger te vinden dan op de fiets, omdat ze afstand van iedereen houden.’’ In ‘normale’ tijden werd maar 8 procent van het autogebruik besteed aan winkelen. ,,Maar dat is een beetje appels met peren vergelijken omdat het een ander type onderzoek is’’, zegt Papjes. Hij is benieuwd in hoeverre het effect van thuiswerken op de mobiliteit blijvend is. ,,Misschien kunnen we dit deels vasthouden.’’

Deugd

Groningen Bereikbaar hoopt dat wegbeheerders (gemeenten en de provincies) zo veel mogelijk wegwerkzaamheden nu uitvoeren. ,,Er is een hoop gepland voor later dit jaar, maar nu geeft het minder overlast. We hopen dat er zoveel mogelijk naar voren wordt gehaald als dat volgens de richtlijnen kan’’, zegt Papjes. ,,De aanleiding is heftig, maar zo kunnen we van de nood een deugd maken.’’

De provincie doet dat met de aanleg van de rotonde in Ten Post, de gemeente Groningen met werkzaamheden aan de Bedumerweg en de busbaan naar Kardinge. Het Oosterhamriktracé wordt geasfalteerd. ,,Je weet dat het een keer moet, maar het past eigenlijk nooit. Het zou in de zomer gebeuren, maar dan is het waarschijnlijk alweer drukker. Daarom doet de gemeente dat deze maand. Zo hebben minder busreizigers er last van, en ondervinden de bussen minder hinder op de omleidingsroute.’’

Kabels

Groningen Bereikbaar praat ook met aannemers en nutsbedrijven die in de binnenstad kabels en leidingen vervangen. In hun kielzog volgen stratenmakers met nieuwe gele steentjes. Ook daarvoor zijn lege straten ideaal.

,,De werkzaamheden aan gas- en waterleidingen zijn stil gelegd omdat medewerkers ook even bij mensen thuis moeten zijn om te luchten en te controleren. Bovendien willen de nutsbedrijven juist in deze tijd leveringszekerheid bieden. Die argumenten snappen we heel goed. Aan de andere kant is dit ook een kans om werk met veel minder overlast uit te voeren. We zien overal dat werkzaamheden vlotter gaan omdat het zo rustig is. Ook in de bouw. Zo hoefden aannemers hun spullen niet op te ruimen voor de Bloemetjesmarkt. De volksgezondheid gaan voor, maar als het veilig kan, past klussen nu juist heel goed.’’

Ringweg

De bouwer van de nieuwe Zuidelijke Ringweg in Groningen, Combinatie Herepoort, verschoof een aantal geplande werkzaamheden van het weekeinde naar door-de-weekse dagen. Papjes: ,,Het naar voren halen van meer werk ligt daar wat lastiger omdat het deels om specialistisch werk gaat. Dat maakt die puzzel wat ingewikkelder omdat je daar net de apparatuur en de juiste mensen voor moet hebben. Bij de ring heb je ook te maken met geluidshinder voor de omgeving. Ook overdag, want ‘iedereen’ werkt immers nu thuis. Je kunt niet overal alleen naar het verkeer kijken.’’

menu