Hoe ontwikkelt het imago van Groningen zich de komende tien jaar? Onderzoekers ontwikkelen meetmethode voor Nationaal Programma Groningen

Lector Karel Jan Alsem. Foto: Eigen foto

Hanzehogeschool Groningen, Rijksuniversiteit Groningen en adviesbureau For the Love of Place uit Utrecht ontwikkelen een imagomonitor voor het Nationaal Programma Groningen.

Met dit meetinstrument wil het Nationaal Programma Groningen nagaan hoe het imago van Groningen zich ontwikkelt onder zowel de eigen bevolking en bedrijven als bij van de rest van Nederland. De monitor krijgt een looptijd van tien jaar.

Meetmethode voor iedereen

De onderzoekers van de drie instituten ontwikkelen samen een nieuwe meetmethode, die vervolgens voor iedereen beschikbaar is. De eerste uitkomsten van de imagomonitor worden eind dit jaar verwacht.

Onderzoek onder leiding van Marklinq

Het onderzoek en de uitvoering van de monitor staan onder leiding van Marklinq, de onderzoeksgroep van het lectoraat Marketing & Ondernemen van de Hanzehogeschool.

De betrokken onderzoekers zijn lector Karel Jan Alsem van de Hanzehogeschool Groningen, docentonderzoeker Jan Wever (Marklinq), universitair hoofddocent Economische Geografie Sierdjan Koster van de Rijksuniversiteit Groningen en Martin Boisen van For the Love of Place.

Imago van Groningen

Zij stellen dat het uniek is dat bij een groot programma als het Nationaal Programma Groningen niet alleen economische effecten maar ook imago-effecten als doel worden gesteld.

‘Een goede keus want het imago van Groningen speelt een grote rol in beslissingen van mensen en bedrijven om naar Groningen te komen. En ook bij de huidige bewoners wordt hun trots mede bepaald door hoe mensen over Groningen denken’, stelt lector Karel Jan Alsem in een persbericht.

menu