PvdA Groningen wil veiligheidsmaatregelen in Oosterpoort-wijk: 'Lodewijkstraat kan niet woonerf én fietssnelweg zijn'

De Lodewijkstraat in Groningen is een woonerf maar ook een van de drukste fietsroutes van de stad, dat wringt volgens de PvdA in de gemeenteraad. Foto: DvhN

Een woonerf kan niet tegelijkertijd óók een van de drukste fietsverbindingen van de stad zijn. De PvdA in de gemeenteraad vraagt veiligheidsmaatregelen voor de Lodewijkstraat in Groningen.

De straat in de Oosterpoort-wijk, pal langs het spoor richting hoofdstation, is sinds jaar en dag een belangrijke doorgaande fietsroute tussen de binnenstad en Groningen-zuid. Maar het is óók een woonerf ofwel ‘leefstraat’, ontdekte PvdA-raadslid Rik van Niejenhuis pas onlangs als frequent fietser.

‘Veel te veel en veel te snel fietsverkeer’

Die combinatie begint volgens hem te wringen nu het (elektrisch) fietsverkeer steeds sterker groeit en bovendien steeds harder door de straat passeert. Bij grote drukte is het nauwelijks mogelijk om veilig over te steken. ,,Voor een woonerf zijn er gewoon veel te veel fietsers, die ook nog eens veel te snel rijden’’, zegt Van Niejenhuis.

Een bewoner schilderde deze zomer bij wijze van ludiek protest al een zebrapad voor zijn deur. Hij werd teruggefloten door de gemeente. Het onderstreept voor Van Niejenhuis echter wel dat er iets moet gebeuren. Hij dringt via schriftelijke vragen aan op actie van het college.

‘Fietssnelweg’ moet uit de Lodewijkstraat

Voor de korte termijn kunnen meer borden, verkeersdrempels en zebra’s volgens het PvdA-raadslid al helpen de snelheid te remmen. Maar op langere termijn moet de doorgaande noord-zuid fietsroute volgens hem worden verlegd, bijvoorbeeld naar de overkant van het spoor. Hij dringt er bij het college op aan de bewoners te betrekken bij het bedenken van een oplossing.

menu