De dubbele rotonde bij de ingang van het Stadspark (Laan Corpus den Hoorn) is aan alle kanten ingepakt met zand(zakken). De meeste zijn bedoeld om de grond te verzwaren voor de aanleg van nieuwe aansluitingen.

Marco Prins viert deze zomer geen vakantie in Frankrijk, maar is heel druk met de ombouw van de Zuidelijke Ringweg in Groningen

De dubbele rotonde bij de ingang van het Stadspark (Laan Corpus den Hoorn) is aan alle kanten ingepakt met zand(zakken). De meeste zijn bedoeld om de grond te verzwaren voor de aanleg van nieuwe aansluitingen. Foto: DVHN/Matthijs Sorgdrager

Anderhalve week vakantie, dan weer aan de slag en vervolgens nog een paar dagen met vrienden op de brommer naar Friesland. Uitvoerder Marco Prins (43) probeert tussen het werk aan de nieuwe Zuidelijke Ringweg in Groningen door toch nog een beetje van de vakantie te genieten.

,,In de infra is doorwerken in de zomer tamelijk normaal geworden. Zeker bij megaprojecten in de bebouwde kom, zoals hier, eisen opdrachtgevers steeds vaker dat je bepaalde klussen in de zomervakantieweken uitvoert. Op de Maasvlakte heb je daar geen last van en kun je rustig met vakantie in de bouwvak.’’


loading

Marco Prins (43) uit Genemuiden zit er niet mee. ,,Deze tendens is al een tijdje aan de gang. In goed overleg met de collega’s plannen we de werkzaamheden zo dat iedereen toch even weg kan. Je wilt je vakantie natuurlijk het liefst in de zomer vieren.’’


Viaduct Brailleweg in de A28

Prins is als uitvoerder voor grote betonwerken ingehuurd door de bouwer van de nieuwe ringweg, Combinatie Herepoort. Hij is verantwoordelijk voor de bouw van wat als ‘kunstwerk 12-10’ in de boeken staat: het viaduct in de A28 over de Brailleweg. Het is een van de plekken waar Herepoort deze zomer hard doorwerkt.

loading

,,We moeten in zes weken de noordelijke fundering van het nieuwe viaduct aanbrengen en op verschillende plekken damwandplanken voor de fietsvallei in de grond trillen en waterdicht maken. Dat gebeurt vlakbij de Brailleweg. Die moeten we afsluiten om het veilig te doen en dat mag tot 17 augustus. Dan beginnen de scholen weer, wordt het weer druk met fietsers en bussen en moet de noordkant zo ver klaar zijn dat het verkeer er weer net zo veilig langs kan als voor week 28’’, zegt Prins.

De twintig buispalen van 1,5 meter doorsnee zitten inmiddels 23 meter diep in de grond, met damwanden ertussen. Straks wordt het beton gestort en komt er een betonnen ‘kop’ op. De (lagere) machines die daarvoor nodig zijn, mogen wel langs de weg staan.

Tunneltje tussen de Vondellaan en het Hoornsediep

Zodra het viaduct klaar is, leidt Herepoort het verkeer op de A28 terug naar de oude plek waar een paar jaar geleden het oorspronkelijke -veel kleinere- viaduct werd gesloopt. Sindsdien rijdt het verkeer over een tijdelijke weg om het viaduct heen.

,,We hebben nu ook het tunneltje tussen de Vondellaan en het Hoornsediep daar om de hoek afgesloten voor autoverkeer. Die ruimte is nodig voor het tijdelijke Julianaplein. Het fietspad wordt omgelegd en komende week sluiten we de Vondellaan aan op de afrit van de A28 naar de Rivierenbuurt in het andere tunneltje. Zo zijn we constant aan het schuiven met verkeer en ook op het werk zelf.’’

loading

Die puzzel wordt grotendeels vooraf gelegd. ,,Best lastig’’, zegt Prins. ,,Voor die buispalen is bijvoorbeeld een zware kraan nodig waarvan er maar een paar in Nederland beschikbaar zijn. Die moet je reserveren, en die moeten ook weer ergens anders naartoe. We moeten ook een riool omleggen, wat met stroom doen en asfalteren. Het liefst alles netjes achter elkaar.’’

Het nieuwe Julianaplein

De vakantieperiode maakt dat wat ingewikkelder voor Herepoort en zijn onderaannemers. ,,In plaats van één vaste machinist, zitten er nu binnen een paar weken drie verschillende mensen op zo’n kraan. Die moeten we telkens weer uitleggen hoe de bouwplaats in elkaar zit en wat de bedoeling is. We zijn hier nu met 30 à 40 collega’s, maar het zijn veel meer verschillende mensen dan buiten vakantietijd.’’

loading

Prins gaat de komende jaren voor Herepoort ook het nieuwe Julianaplein mee helpen bouwen. ,,Dat is zo groot dat er een paar uitvoerders bij komen. Waarschijnlijk kunnen we bepaalde klussen nog steeds alleen in vakanties doen. Gelukkig zijn we flexibel en kan ik er af en toe toch even tussenuit. Met dank aan mijn collega’s, van wie er een alsnog zijn oorspronkelijk door corona uitgestelde trouwerij gaat vieren. We helpen elkaar wat dat betreft de zomer door. Misschien is het dit jaar ook wel minder erg dan anders door corona. Het is toch een beetje een verloren jaar omdat je de drukte niet wilt opzoeken. Drie weken Frankrijk missen is nu ook niet zo erg.’’


menu