9 miljoen euro voor nieuwe Paddepoelsterbrug. Minister Van Nieuwenhuizen negeert kritiek omwonenden Gerrit Krolbrug

De Paddepoelsterbrug na de aanvaring. Foto: archief DvhN

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft 8,6 miljoen euro over voor een nieuwe Paddepoelsterbrug. Die mag de gemeente Groningen bouwen op de plek van de in 2018 stuk gevaren brug.

Met dat besluit zit Groningen nog steeds met een dilemma. Want het moet wel een vaste brug worden op minstens 9,10 meter hoogte. Daarmee komt de minister niet tegemoet aan de wens van talloze omwonenden.

Die hebben met tientallen organisaties én de gemeenteraden van Groningen, Het Hogeland, Westerkwartier en provinciale staten aangedrongen op een lagere brug om de oude verbinding zo goed mogelijk te herstellen. Het is nog onduidelijk of de financiële bijdrage groot genoeg is voor zo’n brug.

Gerrit Krolbrug

Voor omwonenden van de Gerrit Krolbrug in Groningen heeft de minister helemaal slecht nieuws: ze wil alleen praten over een hoge versie. Daarmee houdt ze vast aan de theorie van Rijkswaterstaat. Die houdt vast aan de richtlijnen voor grote vaarwegen en wil dat er ook midden in de stad een snelweg voor de scheepvaart komt. En de bruggen daarop aanpassen.

Omwonenden hadden gevraagd om niet op zo’n drukke plek midden in de stad een hoge brug te bouwen, met alle problemen voor de inpassing (talud) van dien. Volgens hen hoeft dat niet per se omdat de schepen toch moeten afremmen voor de sluis. De preciese hoogte van de brug (4,50 of 5,75 meter) wordt volgend jaar zomer bekend.

Teleurstelling

Chris van Malkenhorst, die deze week nog een brief aan de minister stuurde namens een groot aantal bewoners- en bedrijvenorganisaties uit de buurt van de Gerrit Krolbrug, noemt de beslissing van Van Nieuwenhuizen zeer teleurstellend. ,,Richtlijnen gaan kennelijk boven veiligheid en het comfort van meer dan 20.000 gebruikers en omwonenden.’’

Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, die de besluiten vanochtend bekend maakte, is de beslissing over de Gerrit Krolbrug in samenspraak met regionale bestuurders genomen. Die zin treft Van Malkenhorst als een klap in het gezicht. ,,Dat zit me dwars. Ik ben nieuwsgierig wat ze echt hebben gedaan om de minister over te halen.’’

Alles aan gedaan

Volgens wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) heeft de gemeente de bewoners beslist niet in de steek gelaten. ,,Ik ben net zo teleurgesteld. De discussie heeft zo lang geduurd omdat we keer op keer hebben geprobeerd de bewonersvariant opgenomen te krijgen in het onderzoek. Dan was het een veel betere brug geworden. We hebben alles ingebracht wat de bewoners ook zeggen, maar het blijkt voor Rijkswaterstaat absoluut een no go . Totaal onmogelijk.’’

Rijkswaterstaat gaat nu twee varianten voor de Gerrit Krolbrug uitwerken: een van 4,5 en een van 5,70 meter hoog. De laatste heeft de voorkeur van het rijk. Broeksma: ,,Wij weten nu al dat de hoge variant bijzonder moeilijk inpasbaar is in de stad omdat daar lange taluds voor nodig zijn. De gemeenteraad heeft nu een duidelijke voorkeur voor de versie van 4 meter.’’

Zelfbouw

Nu duidelijk is dat er geen beweegbare brug mag komen op de plek van de Paddepoelsterbrug, is Broeksma blij dat de gemeente de nieuwe vaste brug tenminste zelf mag bouwen. ,,Dan kan die misschien net even sneller klaar zijn dan wanneer Rijkswaterstaat het doet.’‘

Volgens hem moet 8,6 miljoen genoeg zijn om zo’n vaste brug te realiseren. ,,Het rijk heeft er daarmee 1,5 miljoen meer voor uitgetrokken dan eerder de bedoeling was. Dat geld was gereserveerd voor een tijdelijke noodbrug. We denken dat het lukt om de nieuwe, iets verder in de richting van Dorkwerd, goed ingepast te krijgen in het landschap en zijn blij dat er eindelijk duidelijkheid over is. Maar we zijn ook wel teleurgesteld dat het per se een vaste brug moet worden. Een beweegbare van 4,50 meter, zoals in Dorkwerd, had wat ons betreft ook prima gekund.’‘

Rijkswaterstaat wil dat niet uit vrees voor nieuwe botsingen. De Paddepoelsterbrug werd in 2018 stuk gevaren na een foutje van de brugwachter.

BrugTerug

Actiegroep BrugTerug is hartstikke blij dat de optie ‘geen brug’ van tafel is, zegt Baudien Bauman. Ze hoopt nog wel op een betere, lagere variant.

,,Bij de vorige studie (vijf jaar geleden werden al plannen voor de bruggen gesmeed, red) is zo’n hoge brug meteen weggestreept. Dat was niet voor niets. Uit de toelichting die we vanmorgen van Rijkswaterstaat hebben gekregen, blijkt dat deze beslissing is genomen op basis van de verkeerskundige waarde van de brug, terwijl die ook veel andere belangen dient.’‘

Voor de brug was oorspronkelijk 15 miljoen euro uitgetrokken. Later is er voor het vervangen van de Paddepoelsterbrug, de Gerrit Krolbrug en de busbaan een gezamenlijk potje van 45 miljoen euro beschikbaar gesteld.

menu