Opeens waren er genoeg bussen om het treinverkeer naar Groningen op te vangen

Hoofdconducteur Gerard Somhorst informeert reizigers vanaf een coronaveilige werkplek op het station van Assen. Foto: DvhN

Arriva en NS laten sinds woensdagmiddag bussen rijden tussen Groningen, Assen, Veendam en Weener. Pas op 4 juni rijden er weer treinen.

De touringcars komen uit Assen en Groningen, maar ook uit Drachten, Emmeloord, Hoogeveen, Meppel, Surhuisterveen en zelfs het Noord-Brabantse Steensel. Bus-spotters genieten er volop van.

Touringcars

De spoorstremming is een van de langstdurende buiten vakantietijd. Hij wordt gebruikt om het nieuwe emplacement aan de rand van Groningen met een extra spoor te verbinden met het Hoofdstation. Volgens Prorail is er zo veel spoorwerk in den lande dat dat niet meer in een vakantie kon.

Voor de touringcarsector leek het lastig te worden om voldoende alternatief vervoer te leveren. Mei en juni zijn altijd drukke maanden voor de branche met de eerste vakantiereizen, volop schoolreisjes, veel sportwedstrijden, andere evenementen en dagtrips. Om onnodige drukte bij het Hoofdstation te voorkomen, zouden sommige touringcars misschien voor het eerst doorrijden naar de Zernike Campus, hoewel daar geen station én normaal gesproken dus ook geen treinvervangend vervoer naartoe gaat.

Arriva

Maar ziedaar: de zorgen bleken voor niets. Door de coronacrisis zitten scholieren, studenten en veel werkenden thuis. Amper 10 procent van het normale aantal mensen reist met het openbaar vervoer. Als gevolg zit de touringcarsector bijna helemaal zonder werk. Busbedrijven storten zich daarom maar wat graag op de spoorklus.

Arriva zet hoofdzakelijk − maar niet alleen − z’n eigen touringcarbedrijf in, Arriva Touring uit Groningen. Dat verzorgde de afgelopen weken ook al het merendeel van het treinvervangend vervoer langs de spoorlijn Groningen−Leeuwarden, toen die eruit lag vanwege allerlei spooraanpassingen.

En dat ging goed, zegt woordvoerder Tineke Witteveen van Arriva tevreden. ,,We blijven de komende weken op dezelfde manier werken richting Veendam en Weener. De bussen sluiten aan op de corona-dienstregeling van de treinen, die minder vaak rijden dan gebruikelijk. Er zitten veel minder mensen in, maar er kunnen nu ook maar tien tot vijftien mensen in een bus. Daarom hebben we op piekmomenten toch extra bussen achter de hand als versterking, en daarnaast nog de gebruikelijke extra reservebussen voor onverwachte drukte.’’

Dubbeldekkers

Uit de lange dubbeldekker van NS uit Zwolle, die z’n reis aan het begin van de woensdagmiddag in Assen beëindigt, komen 23 mensen. Een fractie van wat er normaal in de trein zit en schokkend weinig ten opzichte van de honderden zitplaatsen in de trein. De twee bussen, toevallig ook dubbeldekkers, die klaarstaan bij aankomst van de trein, kunnen de passagiers moeiteloos bergen. De touringcarchauffeurs die op afstand toekijken, blijven nog even reserve staan.

Ook NS houdt de businzet volgens Anita Boonstra in principe op het gebruikelijke niveau. ,,Er zijn bijna geen reizigers, maar de bussen hebben ook maar 20 tot 25 procent van hun gebruikelijke capaciteit. Daarom staan de gebruikelijke reservebussen klaar en houden we permanent in de gaten hoe het gaat. Ook als er straks misschien weer meer treinen gaan rijden.’’

Woensdagavond werd bekend dat dat voor 4 juni zeker gaat gebeuren. Voor de vele bussen is in Groningen de noordbaan van de Stationsweg bij het Hoofdstation afgesloten voor ander verkeer en omgetoverd in een lange extra bushalte.

Kooi

De bussen staan in Assen klaar bij de uitstaphalte van de lijnbussen. De treinen stoppen nu nog allemaal op het naastgelegen perron. Behalve een mobiele wc, een tent om te schuilen voor eventuele regen en een keet voor de regelaars, staan er vanwege corona deze keer ook verkeerskegels rond de incheckpaaltjes: op 1,5 meter afstand van elkaar.

In de bussen zijn de meeste zitplaatsen met lint afgeschermd. Hoofdconducteur Gerard Somhorst en zijn collega’s bemannen voorlopig de tijdelijke ‘informatieplek’ waarvoor NS normaal werkstudenten inhuurt. Ze hebben een veilige werkruimte gekregen achter dranghekken. Vanuit de ‘kooi’ wijst hij treinreizigers met plezier de goede weg. ,,Zolang er minder treinen rijden, kunnen we ons gelukkig op de manier nuttig maken.’’

menu