Prorail zet station Zuidbroek op de schop voor extra sneltrein naar Winschoten - Geen trein in herfstvakantie

Tekening van station Zuidbroek na de verbreding van het middenperron. ProRail

Vanwege de komst van de extra sneltrein naar Winschoten vanaf 14 december begint Prorail maandag met werkzaamheden bij het station van Zuidbroek. ,,Een paar maanden werk levert veel op”, zegt projectmanager Martin Eikelboom.

Met de nieuwe sneltrein, die 9 minuten korter onderweg is dan de huidige stoptrein, probeert de provincie de combinatie wonen in Oost-Groningen en werken in de stad aantrekkelijker te maken. In de dienstregeling staan vijf extra treinen in de ochtendspits en acht treinen in de middagspits. Ze rijden de stations Kropswolde, Martenshoek, Hoogezand-Sappemeer, Sappemeer Oost en Zuidbroek zonder te stoppen voorbij. Op de drukste uren rijden straks vier treinen naar Winschoten en twee naar Veendam.

Voor de snelle trein heeft Arriva, dat in december ook met een vaste extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden gaat rijden, nieuwe hybride treinen besteld. Die zijn vanwege de coronacrisis niet allemaal op tijd klaar. Daardoor rijden er waarschijnlijk eerst kortere en mogelijk andere treinen dan de bedoeling was. Vanwege de reizigersdaling door de crisis lijkt de capaciteit voorlopig voldoende.

loading

Beveiliging

Voor de sneltrein naar Winschoten past Prorail de seinen tussen Hoogezand en Zuidbroek aan zodat treinen dichter op elkaar en sneller kunnen rijden. Op het station van Scheemda bouwt Prorail een nieuw noordelijk zijperron, wordt het bestaande perron verlengd en verbreed en wordt de oversteekplaats beveiligd.

Hoewel de nieuwe trein niet in Zuidbroek stopt, past Prorail daar meteen de perrons, de spoorboog naar Veendam en wissels aan. Drie onbewaakte overwegen worden gesloten (twee op de route naar Veendam) en de beveiliging van vier overwegen wordt verbeterd. De meeste werkzaamheden vinden plaats in de herfstvakantie (10 tot en met 19 oktober). Het treinverkeer ligt dan stil.

loading

menu