Fietsers krijgen (beetje) hun zin: voorrang Helperzoom in Groningen wordt toch anders

Deze haaientanden zijn vrijdag verdwenen. Even verderop komen fietsers ze nog wel tegen. Foto: Archief DvhN

Groningen komt na vijf maanden terug op de voorrangsregeling bij de Helper Brink en geeft fietsers daar vanaf vrijdag alsnog voorrang.

Fietsers op de snelfietsroute vanuit Haren moeten nu in de buurt van de tunnel vier keer voorrang verlenen aan auto’s. Vanaf vrijdag houdt autoverkeer van en naar de tunnel voorrang, maar gaat de fiets voor verkeer uit de Helper Brink -tien meter verderop.

De gemeente hoopt de situatie zo een stukje veiliger te maken, in afwachting van de definitieve herinrichting van de Helperzoom (tussen Helper Brink en DUO) in 2021. Het kruispunt werd begin dit jaar opnieuw ingericht vanwege de opening van de Helperzoomtunnel in april.

Bezorgd

Die situatie leidde direct tot een hoop verbazing, bijna-ongelukken, blijvende bezorgdheid en klachten. Volgens een woordvoerder van de gemeente was het door de rust als gevolg van de coronacrisis moeilijk een goed beeld van de situatie te krijgen, maar bleek maandag en dinsdag -toen het drukker werd- dat er toch wat moet veranderen.

Aan de grootste ergernis van fietsers op de fietssnelweg, dat ze voorrang moeten geven aan tunnelverkeer en twee keer dezelfde weg moeten oversteken, verandert niks. De oversteek wordt volgens de gemeente alleen veiliger gemaakt door het verhogen van de bestaande verkeersdrempels. De voorrangssituatie bij de Helper Brink verandert wel in het voordeel van de fietser.

Experts verwachtten dat de nieuwe situatie snel zou wennen en vonden het niet nodig verkeerslichten bij het kruispunten aan te brengen. Aan de andere kant van het spoor (Duinkerkenstraat) staan die wel. De verkeerstunnel vervangt op- en afritten van de Zuidelijke Ringweg en is bedoeld voor interwijkverkeer tussen Helpman en het Europapark.

menu