Tests met innovatieve producten bij digitale editie Eurosonic Noorderslag in Groningen

Crewshirts belanden na een festival of evenement vaak achter in de kast. Foto: Shutterstock
Tijdens de digitale editie van popfestival Eurosonic Noorderslag (ESNS) in Groningen worden leaseshirts tegen textielverspilling, slimme fietskoeriers en een online donatietool getest.
Het betreft innovatieve producten van drie start-ups, geselecteerd door het innovatiestimuleringsprogramma Innofest.
Leaseshirts voor crew ESNS
De crew achter de (online) schermen draagt tijdens het popfestival speciale shirts, ontworpen door de start-up LeaseShirt. Omdat crewshirts na een festival of evenement vaak achter in de kast belanden, ontwierpen zij een duurzaam alternatief: een service die evenementen de kans biedt universele crewkleding te leasen.
Fietskoeriers tekenen voor bezorgingen
Dropper uit Groningen tekent met zijn ‘slimme’ fietskoeriers voor de last-mile delivery voor de crewleden; variërend van e-commerce tot restaurantbestelling.
Advertentie-inkomsten naar goed doel
De ondernemers onder de ESNS-crew en het online publiek testen een tool van de Drentse start-up Goodr. Deze tool zorgt ervoor dat een deel van de advertentie-inkomsten van de website van deze ondernemers naar een zelf gekozen goed doel - zoals het planten van bomen of het tegengaan van plastic soep - gaat.
Eurosonic Noorderslag begint woensdag 13 januari en duurt tot en met zaterdag 16 januari.