UMCG krijgt 65.000 euro voor onderzoek naar effect nieuwe VR-oefeningen op mensen met psychische klachten

Foto: Pixabay

Elise van der Stouwe van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) start een onderzoek naar het effect en de werking van een nieuwe toepassing van virtual reality (VR) voor meer zelfcompassie. Onderwijsinstituut PPO heeft hiervoor 65.000 euro subsidie gegeven.

Behandelend psycholoog en postdoc onderzoeker Elise van der Stouwe gaat in samenwerking met Wim Veling en Marieke Pijnenborg na wat het effect is van twee nieuwe VR-oefeningen. Zij brengen in kaart of deze oefeningen bijdragen aan meer begrip van de deelnemer voor zichzelf (zelfcompassie).

Zelfkritiek speelt rol bij psychische klachten

Dit is van belang omdat zelfkritiek een psychologische factor is die een rol kan spelen bij psychische klachten als depressie, angst en diverse stoornissen. Zelfkritiek kan er ook voor zorgen dat behandelingen minder effect hebben.

Meer zelfcompassie daarentegen lijkt bij te dragen aan de weerbaarheid en het herstel van patiënten. Een grote groep patiënten zou dan ook baat kunnen hebben bij innovatieve technieken en interventies gericht op zelfkritiek en zelfcompassie.

Rollenspel in VR

Mensen met heel veel zelfkritiek hanteren vaak andere standaarden voor zichzelf dan voor anderen. Zij zijn strenger en kritischer op zichzelf dan op anderen.

In een rollenspel in VR kan iemand nagaan hoe zijn of haar reactie zal zijn als een vriend dezelfde negatieve gedachte over zichzelf zou hebben.

Het effect van deze reactie is nog te versterken doordat VR de kans biedt om van perspectief te wisselen.

Discussie met criticus

In de tweede VR-oefening kiest de deelnemer een virtueel persoon die de eigen zelfkritiek uitspreekt. Door deze criticus weg te sturen of in discussie te gaan kan er een genuanceerder beeld met meer zelfcompassie ontstaan bij de deelnemer.

Ook hier is het mogelijk nadien van perspectief te wisselen, wat de toename van zelfcompassie en afname van zelfkritiek kan versterken.

Techniek van perspectiefwissel

Het wisselen van perspectief is een relatief nieuwe techniek binnen VR die volgens het UMCG van toegevoegde waarde kan zijn voor psychologische behandelingen. In rollenspelen binnen bestaande psychologische behandeling is zo’n perspectiefwissel niet mogelijk.

Het onderzoek gaat 3,5 jaar duren.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Stad