Met een Ford Focus bestormt Uber de taximarkt in Groningen

Uber taxi

Twee auto’s rijden namens Uber Taxi sinds vijf weken rond in Groningen. Eentje draait de dagdiensten, de ander is ’s nachts op de weg. De komst van Uber in Stad is financieel aantrekkelijk voor de klant (een ritje van 16,50 kost met Uber 10,35 euro), maar Groningse taxibedrijven balen.

Ik neem de proef op de som: met Uber van huis naar redactie en met Taxi Noord weer naar huis. Het Amerikaanse bedrijf heeft geen telefooncentrale waar een vriendelijke dame met licht Gronings accent de telefoon opneemt. De Uber-taxi bestellen gaat via de app. Ophaaladres invoeren, aangeven waar de rit naartoe moet en een stuk of dertig wagens die in de buurt zijn verschijnen op het scherm, in Amsterdam dan.

“Beter dan stilstaan”

In Groningen rijdt vooralsnog overdag één wagen rondt (en eentje ’s nachts). Die is beschikbaar en biedt het ritje voor 10,65 euro aan. Zes minuten later staat de Ford Focus (bouwjaar 2012) op de stoep. Vlak daarvoor stuurt Uber een reminder naar de telefoon: “Doe een mondkapje op in de taxi.” Achter het stuur zit de vijftigjarige Christian Heinen uit Ten Post. Hij is al anderhalf jaar als freelancer taxi-chauffeur in Groningen.

Vijf weken geleden heeft hij zijn account bij Uber geactiveerd. “Ik had me al een jaar geleden aangemeld, maar ik moest nog mijn papieren laten zien op het hoofdkantoor in Amsterdam.” Chris activeert zijn account omdat de normale taxi-business dankzij corona moeilijk gaat. “Met Uber probeer ik de dode uurtjes te vullen. Het levert wel veel minder op, maar ik ben chauffeur, ik wil onderweg zijn. Dit is beter dan stilstaan.”

Kosten en risico’s voor chauffeur

Uber is volgens de letter der wet geen taxibedrijf maar een internetplatform reizigers koppelt aan chauffeurs. In Amerika en een aantal andere landen mogen de vervoeraanbieders gebruik maken van hun persoonlijke auto, in Nederland moet de aanbieder in bezit zijn van een chauffeurspas, ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel, een taxiauto met boordcomputer hebben en blauwe nummerplaten.

Omdat Uber slechts de koppelaar is, draait de chauffeur, die niet gescreend is door Uber, op voor alle kosten om alles in orde te maken. Gevolg daarvan is dat een grote groep zelfstandige taxichauffeurs nu in de ‘dode uurtjes’ voor Uber rijdt. Zij krijgen via de app de opdracht binnen, zoals vanochtend mijn ritje van huis naar kantoor over een afstand van ruim drie kilometer. Aan de chauffeur de keuze of de opdracht geaccepteerd wordt.

25 Procent commissie

Die keuze wordt gebaseerd op de rating die klant heeft gekregen van andere chauffeurs en het bedrag dat ervoor staat. In dit geval dus 10,65 euro, dat bij aankomst -dankzij een binnendoornweggetje- 10,32 euro blijkt te zijn. De chauffeur krijgt het geld op de rekening, maar moet daar 25 procent commissie van afstaan aan Uber. Daaroverheen volgt nog eens 21 procent BTW. Het ritje van twintig minuten levert Chris 7,20 euro op.

Daar moeten de kosten van benzine auto, belasting, de vergunning en dergelijk nog vanaf, waardoor nog maar een fractie van dat bedrag overblijft voor de ‘partner’ van Uber . Voor de terugreis maak ik gebruik van Taxi Noord. De chauffeur komt twintig minuten na het belletje aanrijden in een Skoda Superbe uit 2020 en ook nu is het mondkapje verplicht. En net als op de heenreis heeft de wagen een boordcomputer en alles.

Verschil met reguliere taxi

Dankzij eenrichtingswegen is de route niet een op een vergelijkbaar, maar de afstand hemelsbreed is hetzelfde. Edoch zit er verschil in de prijs. Het ritje bij Taxi bij Noord kost 16,55. Volgens Ivar Faber, mede-eigenaar, zijn zij alsnog goedkoper dan gangbaar in Stad, maar kan Noord nooit aan de prijs van Uber tippen. Dat komt bijvoorbeeld doordat een Uber-chauffeur keihard moet sprokkelen om het minimumsalaris binnen te harken, terwijl de chauffeur bij Noord een normaal salaris ontvangt.

Daarnaast is de chauffeur verzekerd, wordt zijn auto en pas geregeld en zijn alle vergunningen door het bedrijf afgetikt. Maar het grootste verschil komt door het bedrijfsmodel. “ Uber maakt al jaren verlies , omdat ze onder de kostprijs opereren. Ze pompen er heel veel geld in om de concurrentie kapot te krijgen, zodat zij uiteindelijk met het monopolie overblijven .” Maar echt zorgen maken over deze ontwikkeling doet Ivar niet.

“Uitgescholden bij station”

“Wij moeten het vooral hebben van onze vaste klanten. En wij kennen de stad als geen ander. Daarnaast is Uber zo slecht in het nieuws geweest dat ik niet verwacht dat Groningen massaal aan de Uber gaat. Ik denk dat mensen liever een bedrijf hebben waar ze op kunnen bouwen en dat fatsoenlijk functioneert. Onder (buitenlandse) studenten zal er best een markt voor zijn, maar daar moeten wij het sowieso niet van hebben.”

Of alle collega’s er zo instaan, is de vraag. Volgens Chris wordt hij regelmatig vijandig ontvangen door andere chauffeurs in Stad. “Ik ben laatst nog goed verrot gescholden door andere taxichauffeurs op het station. Ik begrijp dat wel, maar tegelijk deert het me niks. Dit is de toekomst.”

menu