Werkgevers na NS-voorkeur Lelylijn: 'Noorden is nu aan zet'

Een ICE 4 trein van fabrikant die veel te zien is op het spoor in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Foto: Siemens

VNO/NCW en MKB Noord verwachten van de noordelijke politiek dat die zich fanatiek achter de Lelylijn schaart, nu NS daar ook de voorkeur aan geeft.

,,Als de drie noordelijke provincies en Flevoland nu nog niet gezamenlijk uitstralen dat ze een Lelylijn willen, is het Noorden geen knip voor de neus waard’’, zegt directeur Ton Schroor van de noordelijke werkgeversorganisaties.

Historische kans

Hij spreekt van een historische kans voor politici. ,,Er is nog nooit een positiever sentiment over de lijn geweest. Ik zou dus zeggen: tel je zegeningen, sla de handen ineen en ga vol voor de Lelylijn. Zo’n kans krijg je maar één keer.’’

Of de spoorlijn er komt, is natuurlijk nog lang niet zeker. Ook als het Noorden uit één mond spreekt. Maar volgens Schroor is het Nationaal Groeifonds een uitgelezen kans om de spoorbaan Lelystad - Emmeloord- Heerenveen - Drachten - Groningen op de agenda te krijgen.

Achilleshiel

Schroor: ,,Ten opzichte van de Zuiderzeelijn is nu veel duidelijker dat de lijn van grote betekenis is voor het oplossen van het nationaal vraagstuk woningmarkt. Hij helpt het Noorden vooruit op het gebied van wonen, vergrijzen, arbeidsmarkt en economie. Maar samenwerking is wel een vereiste. Anders blijft Noord-Nederland de Achilleshiel van het project.’’

Tot dusver was Friesland de grootste voorstander. Groningen ook wel een beetje, maar die provincie vindt versnelling van reistijd over bestaand spoor (via Zwolle) ook goed. En dat was de enige manier waar Drenthe in geïnteresseerd was. NS geeft nu aan dat een serieuze versnelling van bestaand spoor alleen maar kan ná aanleg van de Lelylijn. Anders moeten treinreizigers erg lang met de bus.

Game changer

Volgens de initiatiefgroep Lelylijn uit Emmeloord, die de spoorlijn twee jaar geleden weer op de kaart zette, zou het logisch zijn als Drenthe haar standpunt nu herziet. ,,Ze hebben niks meer te verliezen en één noordelijke stem helpt enorm’’, zegt Henk Pals van de groep.

Hij rekent erop dat de Lelylijn in het voorjaar voor het eerst in het Toekomstbeeld OV komt te staan. ,,Dat wordt tijdens de kabinetsformatie bepaald. Net als opname in het groeifonds. De urgentie van woningbouw langs de spoorlijn wordt een van de breekijzers’’, verwacht Pals. Hij is blij verrast met het standpunt van NS. ,,We hadden wel in de gaten dat NS iets aan het kantelen was, maar de manier waarop het standpunt nu landelijk is uitgedragen hadden we nog niet verwacht. Het wordt steeds duidelijker dat de Lelylijn een belangrijke gamechanger voor het Noorden wordt.’’

menu