FOTO REDERIJ VOORUIT

Bruine vloot staat te popelen om Doeksen bij te staan: 'We maken er een Sail Terschelling van'

FOTO REDERIJ VOORUIT

De bruine vloot hoopt mee te mogen varen naar Vlieland en Terschelling, om Doeksen te ondersteunen. De rederij ziet het plan wel zitten, maar bepaalt zelf niet.

De oude schepen ms Friesland I, ms Holland IV en partyboot Regina Andrea moeten Doeksen vanaf dit weekend ontlasten met het vervoer van passagiers naar Vlieland en Terschelling. Zij hebben een capaciteit van respectievelijk 150, 60 en 60. De gecharterde schepen, met hun eigen bemanning om het Doeksen-personeel niet verder te belasten, zijn inmiddels coronaproof gemaakt.

Er is wel meer ruimte op de schepen, maar er zijn alleen vaste binnenplaatsen gecreëerd. Passagiers is gevraagd warme kleding mee te nemen, in het geval ze buiten op het dek willen zijn. ,,Op de Holland is het leuk om op het achterdek te zijn, met de motor daar. Maar dit zijn bij uitstek buitenbootjes en je kunt niet van mensen verwachten dat ze buiten blijven, mocht het bijvoorbeeld regenen. We duwen ze geen poncho in de hand. Je moet dus vaste zitplaatsen maken om passagiers verantwoord een plek te geven.’’

Creatieve oplossing

Het is de creatieve oplossing die ondernemers van Doeksen vroegen, maar waarschijnlijk niet voldoende om de toeristenstroom te beteugelen. De bruine vloot staat op de achtergrond al te trappelen en wil ook als alternatieve veerdienst fungeren. De rederij staat er niet onwelwillend tegenover, zegt directeur Paul Melles.

,,Ik ga er niet voor liggen en wil wel een positief advies geven’’, aldus Melles. ,,Maar uiteindelijk gaan wij er niet over. Er moet een ontheffing op de concessie komen.’’ Het plan van de bruine vloot hangt af van de concessieverlener en dat is het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Vrijdag is er een gesprek met gedeputeerde Alvine Fokkens, Doeksen, de Veiligheidsregio en de Waddenburgemeesters over de te nemen stappen.

Onder andere Rederij Vooruit hoopt met zeilschepen een steentje bij te kunnen dragen, zegt eigenaar Joost Bakker. Hij heeft 35 zeilschepen in zijn vloot, waarvan er ongeveer tien beschikbaar zijn om uit te varen naar de eilanden. Per afvaart zou hij 100 tot 150 passagiers kunnen vervoeren. Het liefst pakt Bakker samen met alle schepen die in de Harlinger haven liggen, de handschoen op om Doeksen te helpen. En, zo zegt hij er eerlijk bij: het komt hem ook wel goed uit.

Door de coronacrisis heeft Rederij Vooruit een omzetverlies van zo’n 70 procent. ,,Schepen zouden zich bij ons kunnen aanmelden en dan boeken wij ze wel vol.’’ Maar, waarschuwt Melles, er moet geen wildgroei ontstaan. ,,Dit moet goed worden geborgd, maar daar zorgt het ministerie wel voor, als het zover zou komen.’’

loading

Een overtocht met een zeilschip zou tussen de drie en vier uren duren. Bakker: ,,Je moet het zien als een dagtocht, een beleving. Het is een heel andere manier van varen. Op deze manier krijg je een bonte parade aan schepen richting de eilanden. Een soort Sail Terschelling. De urgentie van het toerisme is voelbaar. We moeten dit doen, anders zakt de horeca door de hoeven.’’

Het inzetten van de oude schepen is op de eilanden goed ontvangen, zegt Michel Aaldering, directeur van de Terschellinger VVV. Velen zien het als een nostalgische overtocht met een schip dat in vroeger tijden meevoer in de dienstregeling. ,,Dat geeft toch een extra dimensie. We zien de boekingen op het eiland direct toenemen.’’ Ook bij Doeksen is het druk. De telefoon staat roodgloeiend. Wie belt, heeft gemiddeld 18 wachtenden voor zich.

40 procent: enorme mismatch

,,Dit is een goede stap’’, vindt Aaldering, ,,maar dat je maar 40 procent van de capaciteit tot je beschikking hebt, is erg lastig. Je moet je voorstellen dat je in een stad woont, dat er een groot hek omheen wordt gebouwd en dat maar 40 procent naar binnen mag. De boot is onze levensader en wordt door de overheid als openbaar vervoer gezien. Maar het is ook de enige mogelijkheid om hier te komen. Met een waterfiets ben je wel héél lang onderweg...’’

Dat percentage zit ook Melles dwars. Hij is enorm overvallen dat de waddenveren onder het openbaar vervoer worden geschaard. ,,We worden ineens op 40 procent teruggeduwd. De vraag vanuit de eilanden is gigantisch en dat levert ongelooflijk veel chagrijn op. Mensen worden dan boos op ons als vervoerder, maar het zijn niet onze maatregelen.’’ Melles vermoedt dat de capaciteitsvraag wel eens zou kunnen oplopen tot 80 procent. ,,Dat kan een enorme mismatch worden.’’

Knelpunten

VVV-directeur Aaldering hoopt dat de bruine vloot zo gauw mogelijk wordt ingezet. Er komen namelijk wel wat knelpunten aan qua drukte, verwacht hij. Op 12 juni zit Terschelling ‘vol’. Dat zou normaal gesproken de startdatum van Oerol zijn geweest. Het festival vindt dit jaar online plaats (van 15 tot en met 19 juni), maar de meeste accommodaties voor het eiland waren allang geboekt.

Om de drukte de komende tijd wat te verspreiden, gaan campings waarschijnlijk met verschillende wisseldagen werken. Ook worden toeristen opgeroepen een dag eerder te komen dan ze oorspronkelijk hun accommodatie hadden geboekt en dan in een hotel te overnachten. ,,Dan zou de druk wel wat afnemen.’’

Na 1 juli

Melles is huiverig hoe het na 1 juli komt. Dan mogen er tot 100 mensen bij elkaar zijn en dat zou betekenen dat de gecharterde schepen weer weggaan. ,,Die gaan dan weer dagtochten uitvoeren. Hopelijk gaat de capaciteit van het openbaar vervoer de komende tijd nog wat omhoog. Dat zou ons enorm helpen.’’

menu